Zsigulik Bolognában

Bolognai kiállítás 2023

A Veterán Zsiguli Egyesület ismét olyasmire készül, amit csak kevesek csináltak meg eddig a hazai veterános hobbi közönségből: elhatároztuk, hogy elvisszük a hazai zsigulis, és tágabban veterános közösség hírét és bemutatjuk minőségét Európa egyik legnagyobb és legtekintélyesebb kiállításán, az Auto e Moto d’Epoca-n, melyet idéntől már nem Padovában, hanem Bolognában rendeznek meg október végén.

A következő autókat állítjuk ki:

Lada 2101 Ronai Marton

Fiat 124 Berlina Vukmann Attila

Lada 2102 Varga Jozsef

Lada 2103 Tullner István

Fiat 124 Special Vaskovics Zsolt

Lada 21011 Balla Andras

Lada 2106

Lada 2121 Tompa Gábor

Hogy mi vezetett el ehhez a döntéshez? Ennek megértéséhez röviden ismerd meg a történetünket:

Hogyan is kezdődött? 2010-ben még a régi Közlekedési Múzeum parkolójában rendezett május 1-i találkozón, 20 lelkes, de addig még csak legföljebb egymást telefonból ismerő zsigulis megalapította a Veterán Zsiguli Egyesületet azzal a céllal, hogy az akkoriban még igencsak lenézett, klasszikusnak egyáltalán nem számító Ladákat, Zsigulikat a veteránozás fő sodrába emelje. Ebben az időben még egyáltalán nem léteztek a mai milliós árak, pár százezer forintért hozzá lehetett jutni kiválóan megőrzött darabokhoz. A néhány OT-s rendszámú szovjet csodára igen furcsán néztek, „jé már ezek is ilyen öregek?”, és legyintettek, – mondván – ezekből sosem lesz klasszikus érték.

A lelkesedés nagy volt, és Csikós Zsoltnak és Vályi Pistának köszönhetően megszülettet az első nagy dobás, a Totalcaros Zsiguli hét ötlete, mellyel az akkor még csak 40 éves Zsigulit ünnepeltük. A fogadtatás minden várakozást felülmúlt. A Totalcar legolvasottabb cikkei közé kerültek az ünnepi cikkek, melyek a VAZ története mellett a hazai Zsigulis szubkultúra minden ágába igyekeztek betekintést nyújtani. És bizony kiderül, a Lada egykori legnagyobb export piacán a nosztalgia nagyon erős.

Ez a siker arra sarkalta az elkötelezett baráti körünket, hogy további lehetőségeket keressünk a márka újra népszerűsítésére, reputációjának növelésére. A következő hatalmas lehetőséget Noszvai Andrástól kaptuk, aki 2011-ben a Vasúttörténeti Parkban hatalmas (több mint 30) zsigulis stand lehetőségét teremtette meg, ahová már külföldről is érkeztek a típus kedvelői.

2012-ben a 2103-as, azaz „Ezerötös”modell, mely a Lada talán legszebb klasszikus típusa, 40-ik évfordulója alkalmából ismét Csikós Zsolti karmesterkedésével a volt Csepel Művek területén autentikus környezetben gyönyörű fényképsorozat és egy nagy cikk készült a Totalcarra. A nemzetközi figyelmet ezek a képek, valamint az eseményen a Koma Pictures által készített és angolul feliratozott kiváló hangulatú videó hozta meg az Egyesületnek.

2012-ben ismét Noszvai Andrástól és Czakó Jánostól kapta meg az Egyesület a lehetőséget és támogatást, hogy az OT expón kiállítson, és elhozzák Magyarországra Stasys Brundzát, a Szovjetunió tízszeres rally bajnokát, a VFTS atyját, a vilniuszi varázslót. Az egyesület gondozásában jelent meg magyarul az életéről szóló könyv is.

Külföldön először 2013-ban mutatkozott be az Egyesület. A salzburgi veterán autó kiállításon és vásáron vett részt a csapat egy klub standdal, ahol egyetlen volt keleti blokkbeli klub résztvevőként. A siker természetesen nem maradt el.

2014 és 2022 között 8 alkalommal teljesen önerőből, kizárólag az egyesületi tagok munkájával és az általunk szerzett támogatókkal ismét olyat alkottunk, amit keveseknek sikerült. A 70-es, 80-as, 90-es évek Magyarországára jellemző járművekre épülő Retropartyzánok kiállítás és találkozó évről évre sok ezer embert vonzott, és a veteránozás élményét elérhetővé tette azok számára is, akik a sok ezer forintos belépőket nem tudják megfizetni. A 3 budapesti kiállítás után, Pécsen, Győrben, Debrecenben, Hatvanban is megrendeztük hatalmas sikerrel. A népszerűségnek a kulcsa főként az volt, hogy a tulajdonosok bemutatták a látogatóknak az autóikat, akik nem egy kordon mögül szemlélhették azokat, hanem megismerték a történetüket, érezhették az illatukat, esetenként akár be is ülhettek. Sőt még tesztvezetésre is volt lehetőség!

Dr. Meleg Norbert

Leave Comment