Autóskártyák 1960-1990

Harminc év alatt gyerek generációk sorának volt kedvenc játéka az autós kártya, vagy autó kvartett, amit persze senki sem a szabályok szerint játszott. Biztosan mindenki emlékszik a “végtelen”, mindent vivő Apal Corsára, a Lolat-T-re vagy a kékre festett Ferrari versenyautóra, és vette készpénznek a szerzők által is félreértett típus megjelöléseket, mint az “Artiop Ladon” vagy a “2 Vjezda”, és bámulta vágyakozva az akkor szinte csak ezeken a kártyákon elérhető nyugati modelleket.

A lenti kis összesítőm már megjelent más fórumon, de jól beillik ide is a Retró múzeumba. Az évszámokra kattintva galériát láthattok a lapokról.

  • 1961(kékhátú)
  • 1965(kékhátú)
  • 1969 (ghibli, csúnya rajzos, piros hátú)
  • 1973 (piroshátú)
  • 1975 (sárgahátú)
  • 1977 (kékhátú)

A hat pakliban az Ikarus márka szerepel a legtöbbször, 13-szor, ami nem meglepetés, még úgy is, hogy két modell kétszer ismétlődik, így 11 különféle Ikarus látható, mindössze 3 pakliban. 9 Škoda van, ismétlődés nélkül. (A fészlift változatokat nem tekintettem ismétlődésnek, ha egyértelmű volt). 8 Fiat, Ferrari, és Citroën van, de utóbbi kettőből van egy-egy ismétlődő modell, bár a Ferrarinál ez nem egyértelmű. 7 Mercedes van, és 7 Csepel, 1 ill két ismétlődéssel. 8 további típus szerepel hatszor, 5 ötször, 9 négyszer, 8-8 háromszor és kétszer, és 27 egyszer. 4 olyan modellváltozat van, ami 3-szor is szerepel, ami érdekes, mindegyik szocialista, a Csajka, a ZIL 111 és 114 és a 353-as Wartburg. Egy autótípus van, aminek 3 változata is szerepel a kártyában, a Ford Mustang. Érdekes, hogy a viszonylag sok ismétlődés ellenére, mindössze egyetlen egyértelműen ismétlődő rajz van a Bentley T1-é.

Első látásra meglepő, hogy noha a keleti autók paklinként több kvartettel is képviseltetik magukat, Zsiguli mindössze három darab van, de ha tudjuk, hogy csak az utolsó három kvartett készült a Zsigulik gyártásának idején , és a legutolsót is 1977-ben rajzolták, amikor a Zsigulik még korántsem voltak olyan szinte nyomasztó mennyiségben jelen, mint a nyolcvanas évek első éveire az bekövetkezett, érthetőbb a hiány.

Mindössze 3 kvartett van, ami az összes kártyában szerepel, az I, az F és a SU. A D ugyan mind a 6 pakliban szerepel, de a politikai rendezést jól tükrözve, az első két pakliban még a nemzetközi jog szerint egységes és megszállt teljes Németországot jelenti, az utolsó 4-ben már csak az NSZK-t. Két olyan kvartett van, ami megszűnés után mégis visszatért egy későbbi pakliban: az autóbuszok, és a KGST, 2 olyan van, ami csak egy pakliban a 77-esben szerepel, a Kit car, és a miniautó (korabeli nevén “Trotty”). Érdekes a verseny- és sportkocsik kvartett(ek), ami versenyautóként indult 61-ben, 65-ben verseny- és sportkocsikká bővült, majd 69-től szétválik két kvartettre, és 77-ben már csak a versenykocsik jelzés marad meg, de fura mód alatta csak sportkocsik vannak.

Érdekesek a hibák is. Mindössze egy olyan autó van, ahol a kép hibás, a 61-es pakliban 1893-as Benznek aposztrofált autó egy 1894-es Daimler. Névelírás viszont van jó pár, a 2 Vjezda 5-nek írt Zvezda 5 az egyik csúnya hiba, de ebből a szempontból messze a leggyengébb az 1973-as piroshátú a félreírásaival és nyomdahibáival: 7-szer van duplán a típusmegjelölés, és ebben a pakliban van a hírhedt “artiop ladon” (talán hardtop sedan?) és az Intermeccanica “Hala” (Italia). Talán hiba lehet, hogy míg néha igen részletes típusmegjelölés van, máskor, különösen a versenyautóknál, mindössze egy márka megjelölés van. A hibák elárulják azt is miből dolgoztak a rajzolók. A kék Ferrari, a sárga “A” rajtszámú Mclaren és az elhibázott színű Lotus versenyautó megmutatja, hogy fekete-fehér újságképekből dolgoztak, amik elég rossz felbontásúak is voltak ahhoz, hogy a 4-est A-nak nézzék, az egyetlen lapos szögből készült fotón.

A paklik mérete is változik, az első három, és az utolsó nagyméretű, 11,5×7,5 cm-es, a sárga hátú kisméretű 10×6,5-es, a piros hátú Modern Autókból pedig készült kis és nagyméretű pakli is.

A fentiek a 6 “klasszikus” paklira vonatkoznak, nemigen lehetne ebbe beépíteni a talán 1961-es Régi autók paklit, sem az utolsó rajzolt 1983-as német mintájú 32 lapos mini méretű Autó Revűt. A 2007-es Blue revival pedig időben esik túl távol az elemzésbe való befoglaláshoz.

Kellemes múltidézést!

This entry was posted in Múlt idézés, Retromúzeum and tagged , , , . Bookmark the permalink.

11 Responses to Autóskártyák 1960-1990

  1. Gy. Zsolt says:

    Nagyon örülök, hogy egyben láthatom ezeket a rég nem látott paklikat!
    Nekem is megvan ebből egy-két pakli.
    Sajnos már igen ritkán lehet ezekhez hozzájutni!
    Gratulálok a gyűjteményhez!
    Zsolt

  2. randomizer says:

    Köszönöm. Valóban néhány pakli már igen ritka, a sárga hátú alig-alig fordul elő, talán a legritkább, és a 73-asból is a kisméretű komoly hiánycikk. A 60-as évekbeli darabok is elég ritkák, de a 77-es szinte mindig kapható gyakran dobozzal, pótlappal, játékszabállyal, abból még a fóliázottak is mondjuk csak harmadát negyedét érik egy komplett dobozos sárgahátúnak.

  3. Ikarusos says:

    Apámnak megvan a két ’60-as évek beli kékhátú, de ezek szerint hiányosan. Most tudatosodott bennem az is, hogy ez igazából két különböző pakli :-) A ’73-as pakliból a 250-es Ikarus nekem pólón is megvan :-)

  4. Madzulu says:

    szerintem 1961-es nincs! az 1962-es!

  5. randomizer says:

    Lehet, mivel kiadási év nincs rajtuk, más forrásom meg nincs, nem tudom biztosan, abból indulok ki, hogy mindenhol 61-es-ként említik, 62-es modell egy sincs benne, de ez utóbbi az információ áramlásnak abban a korában nem perdöntő.

  6. Hudák Péter says:

    Üdv.Kiskoromban sokat játszottam a 77-es kékhátúval,de sajnos elveszítettem a lapokat:S Valaki nem tudna egy eladó paklit nekem?Vagy valami tippet ahol hozzájuthatnék?:) Köszönöm a válaszokat!

  7. majklpityu says:

    Valóban jó volt végignézni így egyben a kártyákat! Engem a 73-75-77-esek érdekelnek, s voltak meg. A sárga kisméretűt anno használtan szereztem egy osztálytársamtól. Szerintem az sikerült a legjobban. Nálunk nem volt végtelenítve a Lola T, az Apal Corsa.nak 120-as limit volt állítva sebességre. Ha azonosak találkoztak, (I-I, vagy F-F) akkor “csata” volt. 3-at kellett rátenni, s a nagyobb sebességű nyert. Természetesen a sportkocsikért és a versenyautókért rajongtunk a legjobban. (Innentől datálódik a forma1 utáni érdeklődésem is)Valóban sok hiba volt bennük, de nekünk az anno nem tűnt fel. Hogy miért volt “A” betű a Mc Larenen? Nem foglalkoztunk vele. A Buick-ot meg az érthetetlen Ardiop Lagon-nal emlegettük. A gyereknek kedve lett a technika iránt érdeklődni, s nézegettem apám fekete.fehér autó-motor újságját, s ollóval vagdostam majd beragasztottam füzetekbe az autós-motoros képeket a kommentekkel. (ezek ma is megvannak)
    Ennyi idő távlatából persze másképp szemléljük, főleg hozzáértőbben, s kritikusabban. Számomra érthetetlen módon olyan típusok is bekerültek a kártyákba, amelyről pl: sehol máshol nem hallani(nem tömeggyártott, sőt ritkaság) ilyenek pl: Intermeccanica, Marcos Mantis, Monteverdi HS, Austin Allegro, stb. Ezek helyett sokkal jobb lett volna az ismertebb verdákat betenni: Maserati Khamsin, Bora, de Tomaso Panthera, Lamborghini Countach, Jaguár E-type, Aston Martin. Vagy a hétköznapibbak: VW Golf, Scirocco I., Passat, Ford Capri,Taunus,Granada. Opel Manta, Monza,Senator. A buszok betétele a piros pakliba szerintem nem kellett volna. A kék pakliban meg a “bogaras felsorolás és a terepjárós” nem nyerte el tetszésünket. (Bond bug, Fairthorpe, Apal Corsa). A Lamborghini Espada a sárgában, csak a kártyán szép.., élőben nem. Ez csalódás volt. Lehet jó lenne ismét tömeggyártani ilyen autóskvartetteket a mai gyerekeknek. Akár szelektálva is, pl: 60-as,70-es,80-as évek. A mostani digitális technikával nagyon szép kivitelű kártyákat lehetne gyártani. (A típusok összeállítását én magam is szívesen vállalnám).

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!