A szovjet autóipari rémálom, 1/43-ban

A Zaporozsec, a szovjet autóipar saját fejlesztése mutatja jól, hogy mit tudtak, amikor nem hadizsákmányként, licencvásárlás vagy egyszerű másolás útján jutottak egy-egy új modellhez. A mára már legendává nemesült autó első változata, a 965-ös  annyira rossz volt, hogy a szovjet megszállás alatt álló Magyarországon a KERMI megtagadta a típusbizonyítványt tőle. A V4-es hátul elhelyezett léghűtéses motorú járművekről készült modellek már olyanok amelyeket nálunk is forgalmaztak, népszerűségükre jellemző, hogy amíg egy Ladára, Wartburgra, Trabantra vagy Skodára nem ritkán 5-7 évet is kellett várni, addig a modellben itt bemutatott kék 966-os, vagy a későbbi fehér 968A típust azonnal el lehetett hozni a MERKUR-tól. A két modell a DeAgostini újságos sorozatában jelent meg Oroszországban illetve Magyarországon.

This entry was posted in Modellautók and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to A szovjet autóipari rémálom, 1/43-ban

  1. Marton Károly says:

    Annyira rossz volt …. Minden relatív. Családunkban 8 évig volt egy újonnan vásárolt Zaporozsec. Több mint 270.000 km-t autóztunk vele. Nem volt kényelmetlenebb, mint a korszak sok más, akár nyugati gyártmányú olcsó kis-autója. Sőt, utastere a külső méretekhez képest tágas és kényelmes volt. 90-100-al kiment a világból, gyorsabban nem volt érdemes hajszolni, azt megbosszulta motor-kopásban, vagy nyáron túl-melegedésben, de ott-és-akkor kibirta.
    Mentem vele néha 130-at, igaz, érezni lehetett, az már nem neki való. Fogyasztott városban 9 liter körül, országúton békés-stílusban vezetve 7 liter táján. Télen kb 4-5 dl-el nagyobb volt a fogyasztás, a diff-et a benzinkályha fogyasztása okozta. A fűtésével a 8 év alatt 1 esetben volt üzemzavar. Amugy működött. Egyéb hiba alig. Szerelőhöz vontatni össz 1 esetben kellett, 7 éves korában. Igaz, vigyáztunk rá, és 10-12 ezer km-enként hozzáértő szerelő szervizelte. Az általános minősége nem volt fényes, de működött, megbízhatósága bőven meghaladta a tűrhető mértéket. Igazából nem sok probléma volt vele. És érdekes, de a Zaporozsec-minőséget-megbízhatóságot fájó szívvel kívántam vissza abban a 6 hónapban amikor egy 1982-ben vásárolt vadiúj Dacia-val próbáltunk közlekedni. Mert azzal nem lehetett. De a Zapival igen. És vontattunk vele Opelt is … :-)

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!