Valko Attila - Veteranzsiguli

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Valko Attila

Veteránok

Valkó Attila autói

Zsiguli 2102 1200 cm3
Évjárat: 1985.11.
Futott kilométer: 82000
Karosszéria: E
redeti elemek kisebb javításokkal

Leírás:
Kezdem majdnem az elején.
Ezt az autót 2013 év elején vettem Egerben 1 autókereskedésben.
A kereskedésbe a volt tulaj lánya vitte be, beszámíttatta más autóba. A kereskedés tulaja régebben Ladázott, így egyértelmű volt számára, hogy felújítja. Időközben meggondolta magát, ki tudja miért. Meghirdette, megláttam, kellett, megvettem.
Van egy 2107-esem, más autó nem kellett sosem, abba szerettem bele,
a klozetra is azzal járok :)
Úgy voltam vele, míg van hozzá alaktrész
, és fenn tudom tartani, addig nálam lesz. Ha vége, megy a darálóba, másé nem lesz, az tuti. Majd kb 2 évvel ezelőtt ki tudja miért s hogyan, de beleszerettem a 2102-esebe, ismertebb nevén az ezerkecsó kombiba.
Sokáig bújtam a különböző oldalakat, de sohasem találtam olyat,
amelyiket (hangsúlyozom: nekem!) megérte volna megvenni. Vagy nem tudtam volna érte annyit adni, vagy pedig olyannyira siralmas állapotban volt. Majd egyszercsak idén év elején megláttam 1 hirdetést, ahol ezt az autót hirdették, friss műszakival. Rögtön email és telefon hegyek, tetszett, enyém lesz. A telefonban közölték, hogy csak akkor van rajta műszaki, ha kérem, de akkor 2-3 hónap múlva vehetem át, mert így nem menne át a vizsgán, lakatolni kellene. Kérdem: Na és műszaki nélkül? Válasz: 45e-rel olcsóbban vihető. Oké, viszem. Majd én megcsinálok rajta mindent, 1 szakinak mondott dilettáns ne barmolja össze. Nagyszerű, már szervezem is a fuvart. Vagyis mégsem, mert az 60e lett volna.
No, akkor haladjunk másfelé...Okmányiroda, útvonalengedély, már hozhatom is.
Remek! Telefon, indulok. Oké, jöhetsz.
Telefon haveroknak, eljöttek értem, lottyantottam némi üzemanyagot a verdájukba,
szerszámok, pótalkatrészek, fékfolyadék, felújított karbi stb. be a verdába. "Tűz, Csucsu!" Megérkezünk (nagy nehezen, éjszakás után, hulla fáradtan). Hát... A verda siralmas állapotban volt, 1-2 olyan részéről kaptam fotókat előtte, ahol nem volt olyan vészes a helyzet. A helyszínen viszont nem az fogadott, amire vártam. Büdös, koszos, saras, félig földúton szétnyűtt gép. Sírni tudnék. A jobb hátsó padlólemez alulról behorpadva, bentről elrohadva, lötyögő, szétesett-szétbarmolt csomagtérajtó zsanér, ajtó nem csukódik, kuplung pedál bentmarad, alapjárat összevissza, próbakör borzalmas, akad a kormány, kuplung persze megcsúszik (pedált lábbal húzom vissza), motornak csúnya a hangja stb.
A 4 sárvédő már fényezve volt, kicsit (nem kicsit) elüt a színük, de minden elem eredeti rajta!
Előadom a dolgokat, mire az eladó megsértődik, engedni nem enged. Semmi baj, ennyiért megéri. Papírt aláírjuk, dellázok, irány a verda. Ember jön utánam, gondolja, jól kiröhög, mikor elfüstölgök a zakatoló verdával. Na persze, gondolta. Haverokkal szétkapjuk mint Foxi a lábtörlőt, szelephézagot állítok, karbit cserélek, komplett gyújtást cserélek gyertyákkal. Nah ja kérem, 4 különböző vacak gyetyával milyen hangja legyen...
A kuplungra már nem maradt időm. Csávó vigyorog magában: "Te hülye, ezt jól megszívtad"!
Hát, 250 km lábon 1 évek óta nem futott "riszrossz" autótól...
Na mindegy, kész vagyok, hörrentem a verdát. Persze úgy jár rögtön, mint a Doxa!
Csávó először meghökken, majd ideges lesz, pár másodperc után már látom rajta,
hogy kár volt eladni... Ennyit a hozzáértésről! Autóba be, pá-pá-t intek, majd elviharzom a járgánnyal széles vigyorral az arcomon :D
Tankolok (na ez sem ment könnyen, a gyári tanksapkát vízpumpa fogóval kellett lelazítani), a régi igazi benzin szaga ütötte meg az orromat. Nagy szippantás, mosolygás, tankolás, gyite haza. Jelentem: meg sem álltam, 250 Km-t egyhuzamban szépen kibírta, még szerszámokkal, és alkatrészekkel megpakolva, nameg habtestemmel együtt!
Lényeges kiemelnem, hogy még az eredeti lengéscsillapítókkal és fékrendszerrel ment át műszakin,
dícsérettel! (Na jó, a főfékhenger menet közben elengedte magát, ezt cseréltem.)
Nem kevés munkával nagyjából felújítottam:
- taposókat cseréltem mindkét oldalon emelőbakkal és merevítővel együtt
- első sárvédők "csizmáit" cseréltem
- hátsó sárvédők első és hátsó alsó sarkait cseréltem
- küszöbök első és hátsó felét cseréltem
- bal és jobb első sárvédőt kikalapáltam
- új csomagtérajtó zsanérszerkezetet készítettem bal oldalra
- kivakartam, kivéstem az egész belsejét, drótkorongoztam, rozsdamaróztam, alapoztam, festettem
- szőnyegeket, üléseket, kárpitokat kiszedtem, lesikáltam, lemostam
- szigetelést 1 az egyben kidobtam belőle (tocsogott a büdös, koszos létől)
- felniket ideiglenesre cseréltem (a gyáriak gumikkal együtt eldobósak)
- dobbetéteket szereltem fel hátra (elsőket még keresek!)
- kipuffogó rendszert cseréltem
- hűtőt cseréltem (elektromos ventilátorral szerelt hűtőre, nem volt más)
- motorháztető belsejét 1 részen megette az akkusav (felrobbant akksi tipikus esete)
ezt kijavítottam
- akkumulátor lefogatót készítettem
- beépítettem 1 ótentikus Videoton rádiót a boxba
- tetőkárpitot lesikáltam, lemostam
- kuplung főhengert és munkahengert cseréltem
- komplett kuplung szettet cseréltem
- pótoltam nagyjából a törött vagy hiányzó alkatrészeket
stb., ez már tényleg unalmas lenne, ha minden apró dolgot felsorolnék...
Az egész autót újra kell fényezni, minden 20 cm-en le van verve a festék, vagy rozsda van alatta,
ez még várat magára. (minden az anyegin múlik).
Ami nagyon fontos volt számomra már a vételnél is, hogy eredeti volt rajta minden!
Lényeg az, hogy már van rajta műszaki, szélesen vigyorogva tudok vele közlekedni ide-oda.
Imádom őt is! Ő az én kis "kombínóm"!

Köszönöm, hogy elolvastad!

/2013.09.29./

Zsiguli 2107 1500 cm3
Évjárat: 1989.12.14
Futott kilométer: 178000
Karosszéria:

Leírás:
2002-ben vásároltam, elvileg a 2. tulajtól 104000 km-rel.
Ahogy letettem a jogsit, rögtön autót kezdtem keresni, mondván:
"tanulni jó lesz bármi, csak Trabant és Wartburg ne legyen".
Egyik nap hazafelé tartva munkahelyemről nem messze a házunktól ki volt téve
ez a verda, a hátsó oldalablakán az "Eladó" felirat telefonszámmal. Megláttam, s rögtön beleszerettem :) Tudtam, hogy ezt így vagy úgy, de megveszem. Pénzem persze szinte semmi... Csilli-villi állapotban volt, látszott, hogy garázsban volt tartva. Megvettem, és onnantól senki sem választhatott el minket.
Aztán 1 szerencsétlen karambol után kiderült, több volt az első sárvédőkön a gitt, mint a vas.
Megjavítattam, de sajnos ez nemigazán sikerült a "profinak" kikiáltott lakatosnak. Persze mint lenni szokott, (közben már átesett 1 kétoldali külső küszöbcserén, taposócserén, részben fényezésen), ismét megtalált a szerencse, most hátulról: 1 nagy verdával lendületből bontották le a fél hátulját :( Hátfalcsere, bal hátsó sárvédő és csomagtérfedél csere majd fényezés következett. Ez már a 3. lakatos volt, egyik csúnyább munkát végzett, mint a másik. Pár évvel ezelőtt rászántam magam, béreltem egy helyet (persze fűtés nélkül -15 fokban), s nekiálltam saját magam megcsinálni rajta újra mindent. Szinte teljesen le kellett vágjam az elejét, és újracsinálni a "barmolásokat", a taposókat, emelőbakokat, merevítőket valamint a külső-középső-belső küszöböket cserélni.
A festésnél persze kiderült, hogy rossz színt kevert ki a dilettáns, pedig bevittem neki
a vállamon a felpolírozott bal első ajtót (amin még gyári szín volt fent), hogy ahhoz keverje ki a festéket. Persze festés közben kell kiderülnie, hogy nem jó a szín :( Klafa. Mindegy, idő szűkében fel kellett rá fújni, így van most is, újrafényezésre várva.
A motorja 1-szer lett megbontva szelepszárszimmerint csere és szelepbecsiszolás végett.
Papíron 178000km van benne :) , de az első számot megduplázhatjuk. Ennek ellenére a motorja doxa.
Kapott tőlem az egyik szülinapjára egy 5-ös váltót, amit hibásan vettem.
Megjavítottam, azóta is azzal fut.
Mindennapi használatban van, kapja az ívet rendesen, de teszi is a dolgát.
Sajátkezűleg javítgatom, szépítgetem, más kezébe már nem adom.
Mindenesetre imádom, meg nem válnék tőle semmi pénzért, még a WC-re is ezzel megyek! :D

/2013.09.29./

 
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz