Olah Jozsef - Veteranzsiguli

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Olah Jozsef

Veteránok

Oláh József autói

Zsiguli 2101 1200 cm3
Évjárat: 1977.

Futott kilométer:

Karosszéria: Teljes körűen restaurált, karosszéria újjáépített, újrafényezett

Leírás:

Zalaegerszeg melleti faluból vettem meg, eredeti tulajdonosától (papíron). Közel másfél évig húzódó restaurálási folyamat végére értünk (teljes restaurálás, karosszéria-felújítás, vadonatúj, de gyári festékkel – Novol márkájú, kimondottan a 2101-eshez való festék, gyári színkód alapján – történő fényezést kapott). Az állagmegóvás érdekében alváz- és üregvédelemmel láttuk el, de megjelenésében teljesen gyári állapotú lett. A belsejét egy 79-es fehér 2101-estől örökölte, amely sajnos totálkáros lett, egy idős úr tulajdonában volt. A kocsi nagy sikerrel mutatkozott be a 2011-es Oldtimer Expon, az Egyesület standján. Sok elismerést és gratulációt gyűjtött, a jelen volt egyesületi tagtársak egyöntetű véleménye szerint fölösleges hibákat keresnem rajta, mert akkor már nem lenne hiteles. Köszönöm Bizsók Zolinak, hogy megőrizte az autót, nem hagyta tönkremenni vagy a bontóba jutni, és megfelelő időben keresett új tulajdonost, hogy az autó a neki méltó elbánásban részesüljön. Köszönöm Siroki Zolinak, Siket Gábornak, Raffai Bélának, Baranyi Lajosnak, Rónai Marcinak a segítséget, alkatrészeket, bátorítást, hogy ebben a másfél évben mögöttem álltak, és megerősítettek a hitemben, hogy érdemes, és hasznos dolgot teszek.
A restaurálási munkáról a http://lada2101.jozeph.fotoalbum.hu oldalon lehet több képet megnézni.

Zsiguli 2101 1200 cm3
Évjárat: 1975.

Futott kilométer: 130000

Karosszéria: Felújítás előtt

Leírás:
1975 nyár elején (nem emlékszem pontosan) vette át nagyapám a Merkúrtól, azóta családi tulajdon, előbb édesapám, az ő halála óta az én nevemen. Eredeti rendszáma UV 23-24 volt. Sajnos korabeli dokumentumaiból mindössze három papír maradt meg, az előrendelés, a kiértesítés az átvétel dátumáról, illetőleg egy ’80-ban kiállított műszaki adatlap (vizsga). 36 éve szolgálja a családot, a 70-es években sokat kirándultak vele nagyszüleim és szüleim. Magyarország bejárásán kívül eljutottak vele Pozsonyba ill. az akkori Csehszlovákia magyar határhoz közeli helyeire. Később már csak alkalmanként vállalkoztak hosszabb utakra, egy-egy nyaralás, vagy távoli ismerősök, rokonok meglátogatása alkalmával. A 80-as és 90-es években hétvégi autóként szolgált, tavasztól őszig a Budapest-Gyömrő távolságot minden szombat-vasárnap oda-vissza megtette. Így gyarapodott a futott kilométerek száma, amely a 90-es évek közepére már megközelítette a 90 ezer km-t.
És ekkor jött az autó életében a nagy változás, 97-ben megszereztem a jogosítványomat! Utána sokkal erősebb és gyakrabb igénybevételnek volt kitéve, sajnos 2004–2007-ben a napi munkábajárásban is kivette a részét. Azért sajnos, mert ezen időszak alatt az állagromlás bepótolta mindazt, amit az előtte eltelt közel 30 évben nem sikerült elérnie. Így a téli használat miatt fokozott rozsdásodás indult be, és ez egészen odáig vezetett, hogy 2007-ben teljes karosszéria-felújításra volt szükség. Ekkor teljesen körbe lett lakatolva, cserélve lettek a sárvédőlemezek, a motorháztető, a taposólemezek, a pótkerék- és üzemanyagtank-alj, és teljes fényezésen esett át. Megintcsak sajnos, de ez nem úgy történt, ahogy én azt szerettem volna, így a megmaradt eredeti karosszériaelemeken még most is rajta van a gyári fényezés, mélyen a jelenlegi alatt…

Amúgy a jármű igen fordulatos történelemmel rendelkezik, ebbe beletartozik az abszolút relaxált nyugalom (évtizedeken keresztül télen fűtött garázsban pihent), de sajnos az abszolút rombolás is – 90-es évek elején túlélt egy gazdasági totálkárt. Szerencsére édesapám autó iránti szeretete és megbecsülése megmentette a totálkárosra tört (egy veszekedő pár belerohant hátulról a mögöttünk parkoló autóba, és azt tolta rá a miénkre) autót a bontótól, és habár anyagilag nagyon megterhelte a családot, de az autó újjászületve tért vissza hozzánk, és szolgálja azóta is rendületlenül a famíliát.
Édesapám halála óta én viszem tovább a mostmár családtaggá avanzsált Zsigulit, amely hűségéért, önfeláldozásáért és kitartó szolgálataiért végre megérdemelten vesz részt autós találkozókon, kiállításokon, ahol annak ellenére, hogy igencsak megviselt műszerfallal, össze-vissza álló karosszériaelemekkel, néhol lepattogzott fényezéssel, itt-ott kifakult, de azért még mutatós krómokkal mutatkozik, mégis sokak elismerését, dícséretét könyvelheti el. Büszke vagyok rá, hogy én vigyázhatok rá, hogy én vezethetem, és benne ülve újra emlékezem azokra az utakra, amikor még nagyszüleimmel, szüleimmel együtt, a hátsó ülésen középen ülve, a két első ülésre könyökölve (abszolút szabályosan… ;-D) néztem az utat, ahogy haladtunk a célunk felé.
Még 2011-ben szeretnék hozzákezdeni a teljes restaurálásához, célom, hogy a fehér Ladám restaurálása során szerzett tapasztalatokkal gazdagodva maximális eredményt érjünk el, és a lehető legmagasabb minősítést szerezhesse meg a majdani FIVA-vizsgán.

 
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz