2106

Avatar
ladasbalazs
Hozzászólások: 91
Csatlakozott: 2010.04.15. 11:28

2106

Hozzászólás Szerző: ladasbalazs » 2010.04.16. 13:15

VAZ 2106 hivatalos gyártása 1976. február 21-én indult el. Leginkább 2103 korszerűsítésének szánt modellt inkább exportra tervezték, magas ára és emiatt a kereslet hiánya nem tette lehetővé, hogy széles körbe elterjedjen keleten. Ennek következtében az autó gyártása gazdaságtalanná vált. 1979-ben ezért elkezdték gyártani 1300 köbcentis motorral és kízárólag a hazai piacon el is kezdték forgalmazni ezzel a motorral, de exportra volt szocialista országba nem került, de jobbkormányos kivitele létezett. Ez a típus 1994-ig maradt gyártásban VAZ-21063 (LADA 1300 SL-SuperLux) néven.
Exportra vegyesen két tipus küldtek a VAZ 2106 és VAZ 21061 típust. Előbbihez kérése lehetett rendelni 5 sebességes váltót is 90-es évek elejétől. Hazai(szovjet) forgalmazásba egyre elterjedtebb lett 21061es tipus azaz az 1500 köbcentis motorral szerelt változat (LADA 1500L) Nálunk LADA 1500s.
Nyugaton 1976-tól 1982-ig volt igazi siker, aztán a fejlesztések hiánya miatt és az új modellcsalád megjelenése miatt hanyatlani kezdett.
2106-os típus nemcsak nálunk volt státuszszimbólum, hanem szülőföldjén is. 80-as évek elején hazájában koreszerűsításnek hívták azt a folyamatot, amikor szerintem elindult a hanyatlás útján. Hátsó sárvédőkről eltűnt a lámpa és embléma, helyette végigfutó díszléc lett. Műanyag oldalsó visszapillantók lettek felszerelve, majd műanyag hűtőmaszkot kapott a kocsi egész eleje. 1985-re eltűnt a sárvédő ívekről a króm díszléc és a küszöbdíszléc a kocka-Ladáknál használt műanyag lett. Karburátort is a 2107es tipusról örökölte szinte mindegyik típus más fúvókaátmerővel.
Szovjetunió szétesése a gyárat teljesen ellehítetlenítette, és a csőd szélére került, amiből mind a mai napig nem sikerült kikerülnie, bár az állam folyton segíti. 1991-ben nem gyártották tovább a 2101 tipuscsaládot, majd úgy döntöttek olcsobbá kell tenni az autókat, ennek áldozata lett elsőként a 2106-os típus.
Ladás szemmel sikerült egy szép, erélyes autóból csinálni egy Notre-Dami toronyőrt. Minden díszlécet eltüntettek az autóról. Küszöbre még a műanyag díszcsík se került fel. Hűtőmaszk műanyag lett, a lökhárító matt alumínium színű lett. Fekete lett a műszerfal teljesen, majd az ajtókárpitokról is eltűnt a króm csík(később persze visszakerült).Színválasztás megszűnt, mind külső mind belső. Évente- kétévente változott a külső szín kb 2 fajta volt kapható egyszerre. Belső kárpitot kízárólag fekete színben lehetett kapni később is. Sajnos volt szerencsém látni ezt a rettenetet, ami szerencsére nem kapott külön számozást, viszont mindegyik tipusnál bevezették. Veterános szemmel egyszer lehet valaki ezt a típust fogja keresni. Szerencsére kevés van belőle, mert a népharag hamar változásra kényszerítette a gyárat, mivel a csúfságot senki se vette, ezért mindössze 1,5-2 évig gyártották a 90-es évek elején.

1993-ban "új" típussal rukkolt elő a gyár a VAZ 21065 és VAZ 21065-01. Motorok 1300 és 1600os. Lökhárítók a 2105-ről örökölt matt kivitel. Generátor erősebb, új diffit kapott, halogén fényszórók, hátsó ködfénylámpát, és a 2105 tipus karburátorait kapta. Ebben a változatban volt autómataváltós típus is, ami nagyon ritka. 2000ig maradt gyártásban.
Érdekes módon, rendszerváltás után,a szabad piacon nagy kereslet mutatkozott a 2106-os típus iránt, mivel 2103-ast már 1984-ben befejezték a gyártását, a kopejkáknak meg nem volt presztízse, ezért a "régi" álom vált valóra, hogy olcsón juthatott a nép a csúcsmodellhez. Ezért nem állították le a gyártást, holott tudták az autó teljesen elavult. Mivel a gyár új tipuscsaládot akar bevezetni (Priora), ezért mennie kellett az autónak, de az új tipus indulásáig gyártásba maradt.
2000-től már szinte csak 1600os motorral lehetett kapni(1300ast már 1994-be abbahagyták). 1500ös tipus pedig gyenge volt már a karburátoros verzióba. 2002-től átkerült a gyártás Izsevszkbe, ahol egyébként már csak VAZ gyár, felépítménnyel ellátott kocsijai készültek. Nem sok információ van az utolsó 4 évről, de gyárottak platós és forgózsámolyos kivitelt, de mivel halálra volt itélve a tipus már, nem sok fogyott belőle, ráadásul kockáknál használt hasonló verziók jóval elterjedtek voltak már. Turist néven még előkerülhet valahol egy kettő. Ezenkivül az izsevszki gyár beépített 21067 típusjelzéssel ellátott kocsiszekrénybe befecskendezős motort (8 szelepes). Érdekesség még, hogy nagyon kis szériába 21068-os néven Szamara (Oroszországba Szputnyik) motorral is szerelték 1300 és 1500 köbcentis 8 és 16 szelepes kivitelben. Korszerűsítés eredményét már nem tudhattuk meg, mert 2006 januárjában 30 év után leállították a gyártást.

Avatar
Lada2107
Hozzászólások: 11
Csatlakozott: 2010.03.23. 23:08

Re: 2106

Hozzászólás Szerző: Lada2107 » 2010.04.16. 15:26

Jó ez az összefoglaló.
A 2106 Tourist (platós) változata nagyon kevés példányszámban készült.
VAZ2106_turist.jpg
VAZ2106_turist.jpg (31.5 KiB) Megtekintve 9326 alkalommal
A típus Kanadába is eljutott. Az ottani szabályok miatt jókora lökhárítókat kapott. Ezek elvileg 5 mérföld/órás sebességig megvédik az autót a sérülésektől.
Csatolmányok
VAZ2106Kanada.jpg
VAZ2106Kanada.jpg (123.68 KiB) Megtekintve 9326 alkalommal

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: 2106

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2010.04.16. 19:01

Egy kis érdekesség, hogy az első 1600-sok 2103-sok voltak, a pontos típusuk 21031-es volt, mindössze 100-200 darab készült belőlük, és talán finn exportra kerültek 1975-ben, közvetlenül a 2106 gyártásának beindítása előtt, ezeken próbálták ki a 2106 majdani hajtásláncát. Egyébként az első 2106-sok motorszáma 2103-mal kezdődött.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Berci 2103
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: 2010.04.20. 20:59

Re: 2106

Hozzászólás Szerző: Berci 2103 » 2010.04.20. 21:22

Egészen pontosan:a VAZ-21031-as egyrészt egy projekt neve volt, amelynek eredményeként megszületett a VAZ-2106, másrészt jelöli azt a mintegy 150-200 példányban készült típusváltozatot,amelyben a VAZ-2103 karosszériájába 1600 köbcentis motort építettek.Ez a változat tényleg igazi ritkaság, kizárólag 1975-ben készült.A VAZ-21031-esekbe már az új fejlesztésű 1568 köbcentis motor került, amely 1977 táján kapta meg a 2106-os típusszámot.A 21031-es motor -és a 21031-es típusváltozat-abban különbözik a 2106-ostól, hogy a szelepfedél minden esetben sárga vagy piros színű.És itt jön még egy, a 21031-re jellemző újítás:amelyikbe piros szelepfedelet szereltek, abban a 2103-as, amelyikben sárga,abban az új-21031-es típusú-(később 2106-os típusú), hosszabb áttételű váltó van.A típus ritkaságára jellemző, hogy a tízmilliós Moszkvában mindössze 2 üzemképes példányt tartanak nyilván.Én egyébként 4-5 darabról tudok az Interneten,ami az igen kicsigyártási darabszám tekintetében nem is olyan rossz szám. A google-n, vagy a youtube-on bárki megnézhet egy ilyen gépet.

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: 2106

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2010.08.06. 06:57

Érdekes az AM cikk is a KERMI-hez behozott első 2106-osról. Igazából egy 21061-es volt, de az oroszok jó szokása szerint nem a széri autót, hanem ismét csak a prototípusok egyikét hozták. A képeken látszik, hogy nem a végleges kialakítása belsővel jött, az egyértelműen a 2103-as-ból, onnan is valószínűleg a prototípusokból származó elemke vannak, a gázpedál, az ablaktörlő kapcsolója, az ülések, és mintha karfában is végig érne a krómcsík. Kívül csak a felirat árulkodik, lehet, még nem készült el a nyugati exportos 1500s felirata, vagy egyáltalán a döntés az exportnévről. Ez a prototípusokból építjük az újabb prototípusokat már több más képen is megfigyelhető volt.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Ricsi21061
Hozzászólások: 11
Csatlakozott: 2010.06.07. 12:36

Re: 2106

Hozzászólás Szerző: Ricsi21061 » 2011.09.01. 11:40

KERESSÜK!

KÉRLEK BENNETEKET, HA TALÁLKOZTOK VELE? VAGY ESETLEG A DARABJAIVAL JELENTKEZZETEK!!!
Csatolmányok
P130809_12kicsi.jpg
06 70 9 313 621
P130809_12kicsi.jpg (60.89 KiB) Megtekintve 9063 alkalommal

Avatar
zforizs
Hozzászólások: 107
Csatlakozott: 2010.08.30. 14:01

Re: 2106

Hozzászólás Szerző: zforizs » 2011.09.01. 12:10

Szia!

Ugye nem lopták el? :(
zforizs 21013_2101

Ricsi21061
Hozzászólások: 11
Csatlakozott: 2010.06.07. 12:36

Re: 2106

Hozzászólás Szerző: Ricsi21061 » 2011.09.01. 14:08

de sajnos...

Avatar
zforizs
Hozzászólások: 107
Csatlakozott: 2010.08.30. 14:01

Re: 2106

Hozzászólás Szerző: zforizs » 2011.09.01. 20:09

Nagyon sajnálom! Van az autóbontóknak egy országos szövetsége, ha gondolod és elküldöd nekem az autó adatait szívesen továbbítom. :(
Együtt érzek Veled :(
zforizs 21013_2101

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: 2106

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2011.09.04. 15:45

Elnézve a Pászti Attila 1600-sát felmerült, hogy miért nem ezüst a lámpakerete. Eddig úgy tudtam (tudtuk), hogy a 80-as évek közepéig a lámpakeretek ezüst színű műanyagból készültek, majd később lettek feketék, az olcsósítás keretében. Attila viszont észrevette, hogy az egyik 77-es autó motorban a címlapon lévő kiállítási 06-os lámpakerete is fekete. Ezen felbuzdulva én is elkezdtem lapozgatni a régi újságokat. Amit találtam elég érdekes. A gyári sajtófotókon és az autó motor által készített fotókon található összes 06-os lámpakerete fekete legalább 1978-ig bezárólag (eddig néztem át egyenlőre az újságokat), kivéve egy, a 77-es őszi BNV-n készült fotót, ahol égő lámpákkal van az autó fényképezve, így nem lehet eldönteni, hogy ezüst vagy fekete-e. De a többi fotó egyértelmű, így nyugodtan kijelenthetjük, hogy 79-ig biztosan fekete volt keret (és ha volt is ezüst, az csak elvétve fordulhatott elő)
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára MelegN 2011.09.04. 21:06-kor.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Válasz küldése