2103

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

2103

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2010.04.05. 10:09

Két éve még nem tudtam semmit, ezekről a korai 03as évjáratokról. Alig lehetett még képet is találni róluk. Ehhez képest /pillanat a weben 4 dbot is hirdetnek 74ből.
Az egyik: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=2
A négyből kettőn nincs meg a sokjukú homlokfal, de mind viszonylag keveset futott. Az átlag zsiguli ötévesen volt ilyesmi állapotban.
Érdekesek lehetnek az alvázszámok, A sárga 76000, a zöld 200 000 körüli, tehát min százharmincezer készült 74ben. 72-73ban ezek szerint 70000 db körül gyártottak.
A74esnek ugyanolyan minden porcikája mint a legelsőknek a homlokfalat kivéve ami először tömör volt mint a 01eseken. A 75ös átmeneti,két hosszú szellőzővel. 76tól szinte változatlan volt minden a gyártás végéig.
Nem nagyon lehet találni hasonló adatokat sehol sem, tehát ha valakinek infoja, ne fogja vissza magát.
Lehetne gyűlytögetni a hasonló adatokat, színkódokat stb
Ezek a dolgok foglalkoztatnak egy kicsit mostanában :)
2103 74

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: 2103

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2010.04.05. 11:28

A tele homlokfalasok szerintem a nullszériás autók voltak, én legalábbis csak gyári fotókon láttam, van egy autó-motor címlap (az érdekességek között látható), amin jól látszik ez a verzió. A gyártás hivatalos beindulása 1973, és már az apró rácsos homlokfallal jöttek ki, de ebből jórészt csak az NDK-ba és Csehszlovákiába jutott a SZU-n kívül (a mobile.de-n lévő összes 74-es is cseh származású, sajnos csak a fehér, erősen átalakított, koridegen alkatrészekkel bőven megspékeltnek van Mo-on is igazolható származása). A Magyarországra 1975-ben érkezőknek már a végleges, széles résű homokfal jutott, az általam látott legrégebbi magyar darab 75 januári gyártású, már ilyet kapott. Az első széria jellemzője volt még a nagy szögletes saválló kipufogóvég, a cirill zsiguli felirat, a krómozott szellőzők a motorháztetőn és a C oszlopon, belül a pumpás ablakmosó, és a kormánykapcsoló helyett még billenőkapcsolós ablaktörlő, az ablakmosó tartály zacskós, és az alvázszám is a tűzfal függőleges részébe van ütve, a gázpedál hosszúkás, a szerszámos táska a három csatos, szélesebb típus volt, és volt még jópár eltérés, az érdekességek között Siroki Zoli jól felsorolja, bemásolom ide:
# Nagy babás lökhárítók.
# Alvázszám a tűzfalon a motortér felé, és nem az esőcsatornában.
# Vízpumpa végén van a ventilátor, nem külön motorral megy.
# Motor szellőző cső a légszűrőig.
# Köténylemez apró csíkozású szellőzőkkel van ékesítve. /Ezt még vissza kell alakítani./
# Gyárilag nem volt: antenna, rádió.
# Krómozott motorfedél szellőző rács.
# Krómozott C- oszlop rács.
# Jobb oldali bajuszkapcsoló hiánya /ablaktörlő/
# Műszerfalon kirakott ablaktörlő kapcsoló.
# Pumpás ablakmosó kapcsoló.
# Az övek nem lehettek benne. / Csehszlovák gyártmány/
# Műszerfal mintázata, és anyaga eltérő tapintású, és színű.
# Fordulatszámmérő visszajelzőin nincs ikon, ábra.
# Gázpedál alakja ,"Buszpedál"
# Ajtónyitásnál világító kis piros lámpák sima króm felületűek,nem bordázottak.
# Az ajtók, és az ülések kárpit színe nehezen beazonosítható közép barna színű.
# A típustáblán USSR, és angol segítség olvasható az orosz mellett

Az első komolyabb "facelift" 75 elején jött el, a homlokfal ekkor változott meg, elmaradtak a külső króm szellőzők a kipufogóvéggel együtt. 76-ban a 2106-os gyártásának beindításával került bele a bajuszkapcsoló jobbra az ablaktörlőnek, és motoros pumpát kapott az ablakmosó, de még zacskós maradt, 78-ban jött a két szíjas szerszámtáska, és az ablakmosótartály, 80-ban jött a vákuumos gyújtás, új típusú karburátorral, de egy rövid ideig mindenféle kombinációban voltak a karburátorok és gyújtáselosztók, 79-seken látható olyan vákuumos gyújtáselosztó, amin nincs depresszió cső (így hívják?). Sok apró változás volt még, pl. az alumínium hangszóróborítást műanyagra cserélték, tolatólámpát kapott, stb..

78-tól szereltek 5 sebességes váltót és/vagy elektronikusan vezérelt kondenzátoros gyújtást is az eredetileg nyugatra szánt példányokba (azt hiszem ezt hívta a köznyelv tirisztorosnak), amikből aztán nálunk is kikötött pár.

Ami viszont nagyon érdekes, a kor slendriánságára nagyon jellemző, hogy a kezelési utasításban a képeken mindig a nullszáriás példányok maradtak, és az ablaktörlő-ablakmosó leírása soha nem változott meg.
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára MelegN 2010.04.05. 19:40-kor.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: 2103

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2010.04.05. 18:27

A változtatások a dátumait így tudjuk csak pontosítani, hogy nézegetjük a korabeli és a mostani képeket, autókat, a hozzájuk tartozó dátumokkal. Szerintem nem készült pontos nyilvántartás, hogy melyik autó milyen alkatrészekkel hagyta el a gyárat. Ha mégis, kíváncsi lennék rá.
Amennyire én tudom néha jött olyan alkatrészekkel autó, amivel elvileg nem jöhetett volna.
Láttam már 01es full gyári zsigulin, olyan felniket amikben a 03as kerklyukú felni közepe volt heggesztve az ovállyukas méreteivel. A régi autó-motorokban van egy gyári fotón 03as amin láthatóan 1200es felnik vannak (kintebb van a közepe). 76után is jött hozzánk jónéhány autó zsiguli felirattal, gondolom épp olyat sikerült küldeni. A krómozott szellőzők 75-76ban is vegyesen jöttek a feketékkel-ezt is korabeli szállítmányok fényképén láttam.
Amit jó lenne tudni, pl mikor váltottak a fehér hátteres zsiguli feliratról a feketére. 74 évelején még fehér volt, 75ben meg már biztos fekete.
A tömör szakállemez 72eken biztos, a 74ben már biztos nem volt. De hogy 73ban mikor váltottak?
Szerintem nem évfordulóval történtek ezek a változtatások sem.
Ezért jó minél több autót megnézni, hátha okosabbak leszünk ezügyben. csak 72-73as nem sok szaladgál már
2103 74

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: 2103

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2010.04.05. 20:29

Szerintem nincsen 1972-es 2103-as értékesítésben. A gyári dicsőségjelentések, emléktárgyak szerint is 1973-as a gyártás indítása, a szocialista országokba 1973 nyarán kerültek ki a nullszéria már véglegesített darabjai típusengedélyezésre, rádió nélkül. Magyarországra két autó érkezett. Ezek is teli homlokfalúak voltak.
A nullszériát 1972 októberének végén, november elején gyártották le, ezt egy magyar küldöttség látta és képeket is csináltak az autóról, de ezeket csak tesztelésre használták a gyárban és környékén, egyiken próba rendszám volt, a másikon KS-es ami a Szamarai régiót, jelöli ahol Togliatti van, még a 2101-es műszerfala és kormánya volt bennük, ezt később kicserélték bennük, a műszerfalról csak a kezelési utasítás rajza alapján tudtak mondani valamit. És antenna volt az autókon balról, tehát rádiót is teszteltek bennük. A próbarendszámoson a sárhányón volt egy kerek tükör. Az autó exportja csak 1974-ben indult meg, és csak az NDK és Csehszlovákia kapott belőlük, 1975 első negyedévében indult meg a teljes európai export, Mo-ra az első darabok márciusban érkeztek, januári gyártásból. Annyira nem volt még márciusban itthon 2103-as, hogy az autó-motor egy orosz fotót kellett használjon a saját két 2101 és 21011-est ábrázoló fotója mellé. A 75 januári autóséletben is egy szamarai rendszámú, apró rácsos homlokfalas autó szerepel, de antennával jobbról. Sajnos a fekete-fehér, nem túl jó minőségű képeken nehéz megállapítani a kontrasztok miatt, hogy vajon krómozottak-e a szellőzők az autókon, a sötétebb színűeken mindig annak tűnnek, a világosokon meg feketének.

Ami a váltásokat illeti, az az orosz minőségbiztosításhoz igazodott, ahogy esett úgy puffant. ha az újabb alkatrész volt a polcon előbb azt használták föl, és ha később megtalálták a régit, minden további nélkül beépítették, a FIFO-ra nem adtak, ha mondjuk hiány volt egy bizonyos export alkatrészből, simán betették egy belső piacos alkatrészét helyette, ugyanígy keveredtek a nyugati exportos és a keleti exportos alkatrészek.

Pontos vonalat szinte lehetetlen lesz húzni ezek miatt bármilyen váltásra, de nagyjából az időrendet fel lehet állítani.

És valóban, 1978-ig az Avtovaz nem alkalmazott gyártási nyomonkövetést, akkor is csak azért vezették be (vagy inkább csak imitálták, hogy bevezették a QS-hez hasonló nyomonkövetési rendszert), hogy a nyugati export folytatódhasson.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: 2103

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2010.04.05. 21:28

A legkorábbi autót amiről hihető információkkal képeket láttam, feltettük az érdekességek közé is. Alvázszáma 49000 körüli, rácsos szakállemez, fehér felirat, 73 novemberi forgalomba helyezés, és nem úgy néz ki mintha barkácsolták volna. Német cikk van magyarra fordítva (gonolom): http://totalcar.hu/magazin/szerelem/lada2103/

A következő 76000 szám, 74 február Ami most is fent van a mobilén detto ugyanolyan mint az előző.

Ezekből kb 1hónapot le kell vonni, ha a gyártást nézzük. Láttam személyesen olyan autót is ami papiron 76 5.havi volt de minden alkatrésze 75ös, 01es hengerfej, alvázszám a tűzfalon, 75ös beütés a táblán. Mondjuk nem ez volt az általános. Az ilyen autó szerintem leesett fejjel a vagonról és várt a javításra meg alkatrészre, csak utána került forgalomba.

A fekete-fehér képeken is meg lehet látni a részleteket, csak aprólékosan át kell nézni. Van amikor harmadszorra látok egy képet is veszek észre valamit.
Pl.Talán sokunknak megvan a nemrég megjelent retroautók a keleti blokkból 1. szám amiben van 1 kép a felirat szerint 75ös magyarországra érkezett szállítmányból. Jól látható a kivehető vagy tíz világos autó felén krómozott oldalszellőző, egyiken fekete hátteres zsiguli felirat. (A kiadvány nem egy nagy szám, nem kell rohanni érte, de ez a kép tetszett)

Nem is hiszem hogy pontosan be tudjuk azonosítani az időpontokat, de minden infoval közelebb jutunk az igazsághoz. Valakinek egyszer még jól jöhet ha fejújjít vagy vásárol. Legyen mit olvasgatni a leendő klubtagoknak. Meg valamin nekünk is csámcsogni kell.
2103 74

Avatar
VukmannA
Site Admin
Hozzászólások: 1220
Csatlakozott: 2010.03.23. 20:28

Re: 2103

Hozzászólás Szerző: VukmannA » 2010.04.05. 22:17

Sziasztok!

Van Zalaegerszegen egy gyűjtő, akinek egy Ukrajnából behozott 2103-asa van. Az alvázszáma kétezer párszáz!!!
A Marci látta már, és csináltak is róla képeket. Próbálok képeket szerezni róla.
Az autó állítólag annyira egyben van, hogy még Fiat fényszórók vannak benne...

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: 2103

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2010.04.05. 22:31

Hallottam már róla. Kíváncsi lennék a képekre is.(sztem nem csak én)
2103 74

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: 2103

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2010.04.05. 23:35

A cikket a 49000-esről én is ismerem, de könnyen lehet hogy a forgalomba helyezés és a gyártás időpontját összekeverték a cikk írói, hiszen a cikk más furcsaságot is tartalmaz. Így összeállna a kép az 1974-ben kezdődő exportról, és a 73-as dátumról. De az is lehet, hogy szimplán hamarabb kezdték meg az exportot, mint ahogy hivatalosan tervezték. Mo-on az első forgalomba helyezések 75 márciusiak, de az autók gyártási hónapja január. Egyébként a népszavás Moldován Tamás (akkoriban a hazai közlekedési újságírás atyaúristene) 1975 januárjában azzal villant egy cikkben, hogy már 8 hónapja jár egy 2103-sal, ami azt feltételezné, hogy 74 áprilisában kapta az autót, csakhogy annak akkor még nem volt típusengedélye, és a Kermihez is csak a nyáron jött meg a két autó. Szerintem igen valószínű, hogy csak felvágott, valószínűleg az egyik Kermis autót használhatta huzamosabb ideig.

A 74 februári az a gyártás hónapja, a forgalomba helyezést nem tudja a kereskedő, közjegyzői okirattal vette Szlovákiában.

A retroautókban lévő képen az is jól látszik, hogy a homlokfal az apró rácsos. A vasutas egyenruhája meg nekem csehnek tűnik, a képen sincs rajta, hogy melyik országba is érkezik az állítólagos 75-ös szállítmány, az biztos, télen készült a kép, az autók ablakai be vannak fagyva. Ezt a kiadványt szerte Kelet-Európában kiadják, fogadnék, hogy azonos képekkel mindenhol. A pontosságot és megbízhatóságot meg jól mutatja, hogy a nagy kép ugyanezen az oldalon egy 2106-os, a képaláírásban 2103-as van.

Az az ukrán kocsi nagyon érdekes lehet, jó lenne látni.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: 2103

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2010.04.06. 07:42

A retroautós képen tényleg sűrűrácsos az egyetlen kivehető homlokfal. Akkor pláne nem szabadna vegyes színűnek lenni a szellőzőknek, mert a kép legkésőbb 75 elején készült. Hideg volt, de az ablakokon szerintem konzerváló anyag van mert az vezetőoldali üvegeken látszik valami papirnak helye, amit szalaggal ragasztottak fel de azóta leszedtek.
Ebből az egy képből milyen sokminden kiderül. Elmehetünk nyomozónak.
Már 73elején is volt az országban 03as több is, ez az autó-motorokból kiderül. Szerintem azok is itt maradhattak, hacsak nem küldték vissza őket.
2103 74

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: 2103

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2010.04.06. 08:30

Ja, valahogy kihagytam egy évet,a 74-est. :) Simán járhatott valamelyik Kermis autóval, igazad van, azok 73 és nem 74 nyarán jöttek.

A retroautós képen szerintem nem vegyes színűek a szellőzők, csak a fekete-fehér kontrasztok miatt néz úgy ki, mintha a távolabb lévő világos autókon fekete szellőző lenne. Láttam más képeket is, ahol bizonyos szögekből feketének tűnik a más képen meg egyértelműen krómos szellőző.

Lehet konzerváló anyag is az ablakokon, de erre kevés esélyt adnék, a szovjet autóiparról beszélünk, alvázvédelem se volt az autókon, majd pont az üvegeket vagy a fényezést védték volna a szállításhoz :). Amúgy a télre a vasutas nagykabátja is utal. Szerintem csak pára fagyott az ablakokra, és amikor levették a papírokat ott maradt a helye, egy autón a vezető melletti ablakon, az előtérben lévő nyitott ajtajún meg a hátsó ablakon. Tényleg jó ez a fénykép vizslatás.

(Érdekes ez a szín dolog, a 100000. Lada itthoni átadásáról készült fekete-fehér képeken egyértelműen egy sötét színű kocsi áll a világos színű első átadott darab mellett, az ugyanerről készült színes képen egy narancspiros autó van, a fekete fehér képeken ennek megfelelően egy sötét színű autót látunk, viszont a fekete fehér filmen egy egyértelműen világos színű autó van, de nem fehér. A rendszám ugyanaz mindenhol, úgyhogy csak a megvilágítás okozhatja a zavart.)
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Válasz küldése