Fehér index-sárga index váltás

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Fehér index-sárga index váltás

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2014.09.15. 17:10

A 75 előtti Zsigulikon a fehér, helyzetjelzős index az autentikus megjelenés, de ez bizony problémát okoz, hiszen minősítés nélküli autó egyáltalán nem, minősített autó pedig csak nappali korlátozással közlekedhet a legújabb szabályok szerint. De a tulajdonosok szeretnék, ha kiállításokon mégis teljes korabeli pompájában ragyogna az autó, és minden úgy is működne, rajtuk mint akkor. Ehhez itt van egy kis átszerelési útmutató, amivel kb. 5 perc alatt alakítható az autó oda és vissza, és nincs szükség az indexbe menő helyzetjelző vezeték nehézkes áthúzkodására. Amire szükségünk lesz, az egy pár helyzetjelzős lámpa foncsor, egy pár sárga indexbúra, egy pár rövidebb (kb 15 cm-es) vezeték az egyik végén csavaros a másik végén hüvelyes saruval és egy pár kb. fél méter hosszú vezeték egyik végén a saru csúszóérintkezős, a másik végén hüvelyes. (ezeket a vezetékeket vagy legyártjuk magunk vagy kiszedjük egy használt kábelkorbácsból, vagy bontandó autóból.
DSC_0968 (Custom).JPG
DSC_0968 (Custom).JPG (146.8 KiB) Megtekintve 7172 alkalommal
DSC_0967 (Custom).JPG
DSC_0967 (Custom).JPG (135.92 KiB) Megtekintve 7172 alkalommal
DSC_0969 (Custom).JPG
DSC_0969 (Custom).JPG (39.43 KiB) Megtekintve 7172 alkalommal
Ha ez megvan, kiszereljük a lámpabilit, és lehúzzuk az égőről a csatlakozót. A rövidebb vezetéket a belső lámpakeret alatt átvezetve a bili tartócsavarja alá rögzítjük, innen lesz földelése a helyzetjelzőnknek (a képen a barna), majd a hosszabb vezetéket a csúzszóérintkezős végével átpasszírozzuk a bilibe bejövő kábelköteg mellett a gumigyűrűn keresztül (a képen a sárga).
DSC_0965 (Custom).JPG
DSC_0965 (Custom).JPG (52.33 KiB) Megtekintve 7172 alkalommal
Ezután a vezetéket a doblemez kerék felőli oldalán a sárga vezetéket átfűzzük a kábelköteg mellett a motortér felé. Fontos, hogy a vezetéket ne a motortér felől indulva próbáljuk átfűzni, mert a csúszóérintkezős véggel könnyebben boldogulunk az átfűzések során, minta hüvelyes véggel. Persze ha valaki nem eleve kész vezetéket használ, akkor azt is megteheti, hogy az érintkezőket csak a befűzés után roppantja rá a végekre.
DSC_0962 (Custom).JPG
DSC_0962 (Custom).JPG (61.72 KiB) Megtekintve 7172 alkalommal
A mostmár a motortérben lévő vezeték csúszóérintkezőjét pedig a képen lévő csatlakozóba kell bevezetni. Ehhez egyszerűen széthúzzuk a csatlakozót, és a (nálam sárga vagy barna) vezetéket, ami az index helyzetjelzős szála), egy vékony csavarhúzóval kipattintjuk, és kihúzzuk belőle, így az indexünkben már nem lesz többé helyzetjelző, szépen rá is tehetjük a sárga búrát, a becsatlakoztatott vezeték pedig a helyzetjelző foncsor beszerelése után működőképes lesz.
DSC_0961 (Custom).JPG
DSC_0961 (Custom).JPG (64.32 KiB) Megtekintve 7172 alkalommal
Ez a módszer azért jó, mert ha a vezetékeket a helyükön hagyjuk, 5 perc alatt átszerelhető az autó szabályosra akkor is, ha a kiállítás után véletlenül elfelejtenénk vissza szerelni, és a rendőr megállítana.
DSC_0966 (Custom).JPG
DSC_0966 (Custom).JPG (99.46 KiB) Megtekintve 7172 alkalommal
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Avatar
Tompa Gábor
Hozzászólások: 222
Csatlakozott: 2011.02.27. 10:35

Re: Fehér index-sárga index váltás

Hozzászólás Szerző: Tompa Gábor » 2014.09.15. 19:00

Szép munka! Gratula Norbi! :D
Azt jól értem ugye, hogy helyzetjelzőnk a sárga index mellett nem lesz?

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: Fehér index-sárga index váltás

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2014.09.15. 20:31

Igen jól érted, ezzel a megoldással a helyzetjelző a a lámpa foncsorba kerül, az indexben lévő helyzetjelzőszál vezetéke ki lesz húzva a csatiból, amibe a másik szál belemegy. A csatiról készült képen ott van egy meztelen csúszó csatlakozó, az a kihúzott szál, illetve az autó elejéről készült képen az autó bal oldalán már az átszerelt megoldás van, a helyzetjelző a foncsorban ég, jobb oldalán meg az indexben.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Avatar
ladarevolution
Hozzászólások: 222
Csatlakozott: 2010.06.26. 13:54
Tartózkodási hely: Mosonmagyaróvár
Kapcsolat:

Re: Fehér index-sárga index váltás

Hozzászólás Szerző: ladarevolution » 2014.09.15. 21:02

Írtad hogy a jelenlegi szabályok miatt van ez a probléma. Hogy van pontosan a szabály?

Nem egyszerűbb a fehér búra alatt, sárga kétszálas izzót használni? Ekkor az index sárga, illetve helyzetjelző is van, ami szintén kadmiumsárga ami ugye nem szabálytalan.

Ekkor elég csak égőt cserélni, ha valakinek nem tetszik hogy a fehér búra alatt látszik az égő színe.
Lada 21074 1600
Lada 11174 Kalina Limited Edition

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: Fehér index-sárga index váltás

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2014.09.15. 21:38

Érdekes felvetés, jogszabály valóban nem tiltja, hogy sárga legyen az első helyzetjelző, (kizárólag piros nem lehet) de azt előírja, hogy az indexnek 75 méterről jól elkülöníthetőnek kell lennie a bekapcsolt világítástól, és ezt a kétszálas izzós megoldás a műszaki állomások állítólag egységes gyakorlata szerint nem teljesíti, úgyhogy részükről annyi (veteránnak csak a megyeszékhelyeken lévő NKH-s állomásokra lehet menni). A veteránvizsgán mindig van NKH-s képviselő, aki kifejezetten felhívja erre a figyelmet, és fel is ajánlják a választást, hogy sárga indexxel, vagy korlátozva minősítsék. Lehet vitatkozni, csak nem érdemes.

Viszont a legközelebbi műszakin bepróbálkozom a kérdéssel, mert ha működik, akkor megkímélem magam az átszerelgetéstől, egyszerűen búrát cserélek és kész.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Fehér index-sárga index váltás

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2014.09.16. 09:06

Búrát, vagy csak izzót kell cserélni sárgára.

Szerintem a fehér indexbe lehet leginkább belekötni. A helyzetjelző nem annyira fontos, esetleg sárgán is világíthat, de én csak simán kihúznám, ha nem világít a kutya nem veszi észre.(még műszakin sem biztos)

A legjobb megoldás ha beírják a forgalmiba a fehér indexet, mert akkor legális. A találkozóra menet meg át van alakítva. A hétvégi vagy gyér városi forgalomban, fényes nappal nem alakítanám át és nem is kell a szabály szerint sem.

Csak ez elég macerás. A búrák karcolódnak a csavarok szétmennek érezni kellene mennyire legyenek meghúzva, ami nem biztos, hogy mindenkinek megy.

Tisztább lenne a fehér búrára sárga fóliát ragasztani majd letépni. Biztos lehetne ilyet találni vagy készíteni. A helyzetjelzőt meg csak széthúzni.
2103 74

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Fehér index-sárga index váltás

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2014.10.16. 22:11

Eszembe jutott egy érdekes megoldás a témára. Ledekkel gondoltam megoldani a fehér búrás irányjelzőt és a helyzetjelzőt. Kicsit utánanéztem és nemcsak másnak is eszébe jutott a ledeket használni a hagyományos izzók helyett, hanem gyártanak is ilyet. Pont ide valót ugyan még nem találtam de érdemes utánajárni szerintem.
ledesizzó.JPG
ledesizzó.JPG (87.39 KiB) Megtekintve 6869 alkalommal
A kérdés először is az, hogy elfogadják-e ha a fehér búra alatt egyszerre világítana a fehér és narancs led. Szerintem elfogadható lenne de nem kizárt, hogy egykét vizsgabiztos belekötne. Ugyan nincsenek ekülönítve teljesen, de szerintem nem zavarják egymást. Kurva jó lenne mert úgy nézne ki mint az eredeti, a felvillanó narancs irányjelzőt kivéve.
Nem lesz akkor sem egyszerű ha találunk egyben, 21wnak megfeklelő fényerejű narancs és 5wnak megfelelő fehér fényű lámpát, mert a villogó relé nem úgy fog működni mint előtte, d ezt is meg lehetne oldani biztos.
2103 74

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: Fehér index-sárga index váltás

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2014.10.16. 22:20

Létezik ilyes, Salzburgban láttam, árultak a megfelelő foglalattal. Jó drága volt.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Avatar
VukmannA
Site Admin
Hozzászólások: 1220
Csatlakozott: 2010.03.23. 20:28

Re: Fehér index-sárga index váltás

Hozzászólás Szerző: VukmannA » 2014.10.16. 22:34

Veterán minősítésen ragaszkodtam a fehér burához. Erre beírták a 4-es számú mellékletbe, hogy csak nappal közlekedhetek. Ugyan csak a 4-es számúval együtt érvényes a forgalmim, de a szabályokat maximálisan betartó (egyébként Dacias barátom ;) ) műszaki vizsgán azt is előírta, hogy az okmányiroda a forgalmiba is jegyezze be a korlátozást (nem ő találta ki, ez a szabály...). Még a műszaki matricát sem kaptam meg, az okmányirodában adták ki...
De nem hiszem el, hogy akkora pechem lesz, hogy sötétben leint a rendőrt, és megbüntet ezért. Vagy nem is tudom mi fog történni, ha észreveszi. Elveszik az OT rendszámom?
Mondjuk szerintem igazán bunkó rendőr kell ahhoz, hogy ezért felnyomjon.

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Fehér index-sárga index váltás

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2014.10.16. 23:04

Ha létezik ilyen kétpólusú izzó aminek az egyik része sárgán, a másik fehéren világít el is kell hogy fogadják. Így műbizonylatnak is lenni kell hozzá.
Azt elfogadják, ha a sárga izzó van a búra alatt, akkor ennek is jónak kell lenni. Ez az egy megoldás lehetséges, ha azt akarjuk, hogy fehérnek nézzen ki mégis sárgán világítson. A sárga izzó is messziről látszik akkor is ha nem ég.
2103 74

Válasz küldése