Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2010.05.02. 21:17

Ez a téma szinte mindenkit érint és érdekel valamilyen szinten. A követelmény és a helyzet folyamatosan változik ezzel kapcsolatban, tehát kérjük a friss tapasztalatokat leírni sziveskedjenek.

Nekem egyszer volt szerencsém a volt az akkori autómat kb. 2ét éve Ot-ra vinni. Akkor még szerintem, nem voltak igazán felkészülve zsiguliból (lehet hogy csak ott) és nem volt kialakulva a követelmény sem ezzel kapcsolatban. Az autóm nagyon szép volt, tetőtől-talpig feújítottam 4évvel a vizsga előtt. Minden alkatrész az évjáratnak megfelelő eredeti volt. Úgy álltam be hogy előtte a festésen az apró hibákat kijavítottuk meg a kipufogót homokszórás után lefestettem. Egyébként napi használatban volt az autó. Talán csak a gumikba lehetett belekötni, ugyanis 175/70es 60%os barum volt rajta, szóltak is érte, de egész jó eredménnyel átment. Akkor nem gondoltam hibának, nem is szóltak érte, az alját, homokszórás után lealapoztam és a festés után alvázvédőztem hogy ne legyen festékködös a kerékjárat. Az biztos hogy a gyárba nem így csinálták annak idején, mert volt szín az autók alján de csak mert jutott oda is a festékből. Biztos vagyok benne, hogy nem festették konkrétan az autók alját színre. Az "alváz védelem" meg a köd alatt volt amilyen.
Szerintem jobban néz ki az autó fekete doblemezekkel, viszont mostanában már úgy látom szinte követelmény a színre fújt fenéklemez. Én maradok mindenesetre legközelebb a középútnál, fekete rücsi után vékonyan megködölöm az alját és kész. Nem hiszem hogy beleleköthetnek.
A vizsgára szükség van és kellenek a követelmények, de szerintem az eredetinél nem kell "jobb" autót csinálni, mert pont az eredetiség a cél. Hagy legyen egy kicsi narancs meg fénytörés is akár az oldalán. Ehhez csak azt kell tudni milyen volt eredetileg. Szerintem egyszerű ez. Megcsinálni már nem annyira.
2103 74

Avatar
Jozeph
Hozzászólások: 278
Csatlakozott: 2010.03.28. 17:02
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Hozzászólás Szerző: Jozeph » 2010.05.03. 11:52

OT-s vizsgáztatótól van az info, hogy az alján az alvázvédőre nem kell színt fújni, csak hagyni kell, hogy rámenjen a festékköd. A kerékjáratok viszont színre fújtak.

A fényezéssel kapcsolatban, gyárilag minden autó narancsos – legalább egy kicsit. A gyártósoros típusoknál nincs polírozás, így nem dolgozzák el a felületet.

Egy teljes restaurálás során szerintem megengedhető lehet a tökéletesen sima felület, hiszen a polírozással nemcsak szépséget kap a felület, de védelmet is. És ez egy ilyen korú és értékű járműnél nem hiszem, hogy hibaként felróható. Lehet, hogy nem figyeltem meg kellőképpen, de ha jól emlékszem, csak Rónai Marci szürke 1200-es kombijánál nem láttam narancsosságot a fényezésben.

Amúgy tényleg nincs értelme egyéb területeken túllépni a gyári megjelenésen, az ún. túlrestaurálást sem díjazzák. Tehát pl., ami eredetileg nem króm, az ne is legyen az.

Kérdések:
1. Az alvázszámnál ki hogyan oldotta meg, hogy látható maradjon (fényezés során, stb...)?
2. A lökhárítók belső falát szerintetek szabad-e valamilyen korróziógátló anyaggal befújni (elvileg van színtelen is, azért kérdezem...)?
3. Nagy probléma-e, ha az ablakokon levő pecsét évszámra vonatkozó számai nem egyeznek meg? Merthogy nincs meg mindegyik ugyanazon az autón, de másik autókból tudom pótolni. Mi a jobb? Eredeti, de eltérő évszámú ablakok, vagy pótolt ablakok (nem gyári VAZ-pecséttel) fogadhatók el inkább?

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2010.05.03. 12:51

1. passz. De azt hsizem a trükk, hogy nem lecsiszolni, vagy kémiailag savval lemaratni kell a festéket róla (rozsdamaró, kromofág) hanem inkább nitrohígítóval alaposan leáztatni, a bevágásokból is, akkor az új fújt réteg felveszi az eredeti formáját, a szám látszani fog.
2. Akár be is festheted, a lényeg ne legyen rozsdás, konkrétan nálam felmerült.
3. Az ablaknak típus azonosnak, vagy az eredetivel megegyezően után-gyártottnak kell lenni, évjárat nem számít. Nekem pl. az első még csak nem is orosz, hanem 84-es utángyártott Nordlamex.

És igen a régi nitrós festékek mind narancsosak voltak, igazából az új kétkomponensű műanyag festékek nem is korhűek, viszont nagyon szépek, annyira amennyire az autó egyébként a maga korában nem is volt. A polírozást mindenki nagyon gondolja meg, az mindig csökkenti a festékréteg vastagságát, és mivel az oroszoknak nem volt erőssége a precizitás, azért a kasznin gyárilag igen hullámzó a festékréteg vastagsága, csúnyán bele lehet szaladni egy ledolgozott festékrétegbe, vagy a polír utána nagynyomású mosó legközelebb leszedi itt-ott. Helyette a vaxolást ajánlanám, ami nem olyan tartós, mint a polír, évente ismételni kell, a nagyobb karcokat nem képes eltüntetni, de még vastagítja is a bevonatat így jobban védi az autót, és megtartja az autó eredeti színének narancsosságát is, amellett pedig szép fényt ad az autónak. Az enyémen ez van.

Az alvázvédőről meg most már megy mindenféle hír, ez az újabb vesszőparipa, ha van rajtad sapka az a baj, ha nincs az.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Avatar
Jozeph
Hozzászólások: 278
Csatlakozott: 2010.03.28. 17:02
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Hozzászólás Szerző: Jozeph » 2010.05.03. 20:11

1. Az én esetemben, ha megnézed a készülő fehér Ladámat, a helyzet az, hogy mi fémtiszta alapról indulunk, tehát a karosszéria mindenhol fémig le volt tisztítva. Ezután került rá korróziógátló fémalapozó, majd gittelés, normál alapozás, nedves csiszolás, füller és végül három rétegben ment rá a festék (Novol típusú, eredeti orosz Zsiguli kódszám szerinti festék). Mi kitakartuk a számot, azt még nem tudom, hogy a kitakarás eltávolítása után csak egy réteget fújunk rá vagy valami más megoldást találunk...
2. Kiváló rozsdavédő alapozóm van (Berner), ha rendesen le van csiszolva a fém felülete, még a mélységi rozsda általi lyukakat is kitölti úgy, hogy a végén egy nedves csiszolással gyakorlatilag sima, teljesen zárt felületet ad.
3. Kielégítő választ kaptam :-D

Mivel az én autóm teljes restauráláson esett át, így úgy döntöttünk, hogy a tartósság és a korrózióvédelem a szempont! Így sajnos festés szempontjából egyáltalán nem lesz gyári, viszont még 10 év múlva is makulátlan lesz a felület (legalábbis ez a cél). A polírozásra rákérdeztem, és mi egy olyan polírozó anyaggal dolgozunk, ami nemcsak a felületet simítja el és tölti ki teljesen, hanem még egy plusz rétegben is rajta marad a festéken, így a kisebb karcokat, mattulásokat utólag egy sima átpolírozással el lehet tüntetni. Gyakorlatilag a festékig nem szabad semmilyen külső hatásnak eljutnia. (Persze ha valami vadm.rha nekimegy egy csavarhúzóval, az ellen semmi sem véd - mondjuk őt se fogja semmi se megvédeni tőlem...)

Alvázvédelem a fenti okok miatt ugyanúgy szükséges, nem kívánok még egyszer taposót, küszöböt, csomagtéraljat, vályúkat stb. cserélni.
'73 – 2101
'74 – Fiat 124 Familiare
'75 – 2101
'77 – 2101
'79 – 2101
('79 – 2101, roncs-donor )

Az avataromat édesapám emlékének ajánlom, a képen ő szerepel, valamikor a 70-es évek közepén.
A képen szereplő autó a '75-ös bordó Zsigulim.

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2010.05.04. 21:28

Az alvázszámot úgy csináltam, hogy a szín fújása előtt egy hegyes árral a számokból ügyesen kikapartam a benne lévő festéket. Ezt akkor is érdemes megcsinálni ha fémtiszta volt a szám festés előtt mert hajlamos egy kicsit belefolyni az alapozó is a számokba főleg az esőcsatornában. Nagyon jól látszanak így a számok, nekem sosem kezdték el vakarászni műszakin vagy eredetvizsgán. Viszont ha nehezen olvasható, számíthatsz rá, hogy valaki nekiesik.
Az új lökhárító belsejét is általában lekezelem valamivel mert könnyen rozsdásodik. Ez nem fenyeget azokon az autókon amik sosem hagyják el a garázst, de nekem már lyukadt át belülről lökhárítóm a rozsda miatt, úgy hogy a króm hibátlan volt rajta kívül. OTra az ezüst festék vagy horgany spray biztosan megfelel, a lökösök belsejére.
Az üvegeknél egyáltalán nagy baj szerinzem sem ha van egy két üveg pótolva, viszont ha négyféle üveg van a négy ajtón az azért nem az igazi, az autó értékét is ronthatja. A legjobb az lenne ha minden üvegen egyforma pecsét lenne. Ez azért látszik, nem olyan mint a fűtéscsap. A lámpabúrákba sem nagyon tesszük fel csak a cccp feliratost. Egyébként szerintem egyiket sem nagyon nézik otn.
2103 74

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2010.05.05. 06:52

Zotya írta: A lámpabúrákba sem nagyon tesszük fel csak a cccp feliratost. Egyébként szerintem egyiket sem nagyon nézik otn.
1. Valóban nem nézik.
2. Ez a CCCP felirat fixáció egy kicsit zavar. A Lada/Zsiguli történet egy nagy KGST barter biznisz volt, 1968-ban már aláírták a nagybeszállítói megállapodásokat, és rengeteg alkatrész gyárilag nem CCCP, így pl. a lámpákból volt orosz, cseh (PAL), német, hátsólámpából (illetve az összes hátsó világító testből együtt a lengyel talán gyakoribb, mint az eredeti. Német gyújtáskapcsolók. Az ablaktörlő kompletten, a gyújtáselosztó, a 2101-es kombinált műszere, a kilincsek és még sok minden más magyarok is lehettek gyárilag. Ezek az alaktrészek korhűek, ha az autón vannak, és kicseréljük őket szovjetre az eredetiséget csorbítjuk.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Avatar
Zotya
Hozzászólások: 477
Csatlakozott: 2010.03.24. 08:07
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Hozzászólás Szerző: Zotya » 2010.05.05. 09:57

A gyártási feliratokkal csak arra az esetre gondoltam, ha venni akar valaki alkatrészt és tegyük fel találni lengyel, cseh, magyar gyártmányút meg russia feliratost, akkor inkább a szovjet gyártmányt szereti mindenki előnyben részesíteni. Ha az eredetiséget nézzük ahhoz tudni kellene melyik autót milyen alkatrészekkel gyátották. Ezt maximum csak sejtjük. A másik végletbe nem szabad beleesni, ha nem nézzük ezeket, akkor lehet egy autón nyolc féle gyártmányú akármilyen alkatrész, ami azért nem az igazi valljuk be. De neked van egy eredeti autód, (amit valószínűleg nem a bontóból raktak össze) teljesen felesleges a feliratokat nézeghetni, sőtt kár is lenne csereberélni rajta bármit.

Pont ez a következő dolog, ha valaki vinni akar egy láthatóan megkímélt kevés kilómétert futott autót otra. Szeretik elzavarni valami apró hibával, amit az autók 90%a már 2éves korában összeszedett. 30 egynéhány évig megőrizni egy autót nagy dolog, ez sok idő még ha kellett is ezt azt javítani rajta közben. Erről nem nagyon hallani hogy értékelik.
2103 74

Avatar
MelegN
Hozzászólások: 1126
Csatlakozott: 2010.03.24. 15:56
Kapcsolat:

Re: Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Hozzászólás Szerző: MelegN » 2010.05.05. 10:23

Kétségtelen mindenki az CCCP-t részesíti előnyben, de ezt szerintem nem teszik jól.
És helyzet valóban az, hogy egy autón volt nem hogy 8 féle gyártmány, de annál is több. Ami viszont általában megáll, amit én láttam, hogy olyan nincs pl. hogy az 1500-ös négy fényszórója különböző gyártmány, ha PAL, akkor mind a négy az, ha orosz, akkor mind a négy az. A hátsó lámpák+rendszámvilágítás vagy mind szovjet, vagy mind lengyel. Ha az ablaktörlő szerkezete magyar, akkor a kar és a lapát is az. Ha a kilincsek magyarok, akkor mind a négy az. Ezek szerintem szettben érkeztek, és úgy vonszolták a gyártósorhoz. Ezek a korabeli alkatrészek semmilyen szempontból nem számítanak utángyártottnak, ezek a gyári szerelések voltak.

Nálam az oldalablakoknál érdekes a minta: a fülek egyik típusú pecséttel vannak, a lehúzható nagy ablakok egy másik típussal. Azaz a szett valószínűleg négy-négy ablakot tartalmazott. És az összes cikkszám 2106-os, de ezt láttam más 2103-sokon is. valószínűleg 77-ben, vagy 78-ban volt valami apró módosítás az ablakokon, a 2106-os miatt, és a cikkszámot utána megváltoztatták. A csomagtartóm belső burkolatán is megvan vakon a 2106-os kis ablaka jobbról, nyilván ugyanazt a présszerszámot használták a két autóhoz, csak más inzerttel a két modellhez.

És sajnos még csak sejteni sem sejtjük, hogy az egyes autókban mi volt, mert a VAZ-nál nem hogy nyomonkövetés (traceability) nem volt, de az egész minőségirányítás is csak nyomokban létezett, a FIFO-t rendszerszerűen nem tartották be, semmiféle tiszta elhatárolás nem volt az egyes módosítások termelésbe való bevitelében, ha a módosítás után találtak módosítás előtti alkatrészt, simán fölhasználták, akár évekkel is később.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80

Avatar
ladasbalazs
Hozzászólások: 91
Csatlakozott: 2010.04.15. 11:28

Re: Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Hozzászólás Szerző: ladasbalazs » 2010.05.06. 15:01

Én csak azt tudom, hogy jelenleg szinre fújjak az egész kocsi alját alvázvedőzés után a mai kockáknál. Szerintem régen is szinre fújhatták persze alvázvédő nélkül. Nekem speciel nem tetszik, én feketén szeretem az autó alját. Szerintem ez a normális.
Az alvázszámot meg csak vékonyan kell megködölni és akkor nem lesz baj, bár ott áll meg legjobban a festék. Előnybe van az, akinek a tüzfalon van még a szám:)
Egyébként mai napig nem Fifo szerint dolgoznak a klasszikus tipusoknál, ma is átláthatatlan, hogy mire mit tesznek fel, két egyforma tipusjelzésü autót Oroszországba se látni az új kockák között se.
Az itteni ladásoknál pedig pont az a nagy kincs, amit mi semmibe nézünk, a csehszlovák fényszórók, magyar gyújtáselosztó, bolgár fesz.szabályzó. Mivel Oroszországba már mindenre van hazai, ezért az eredeti darabokra nagy igény van inyenc körökben. Persze itt is van olyan, akik csak CCCP-s alkatrészeket szereti. Nálunk talán pont a muzeális vizsga miatt változott meg, hogy ezeket akarjuk mindenáron az autóra rakni.

Avatar
BarthaG.
Hozzászólások: 44
Csatlakozott: 2010.06.22. 20:31
Tartózkodási hely: Gyöngyöspata

Re: Tapasztalatok, vélemények veterán vizsgával kapcsolatban

Hozzászólás Szerző: BarthaG. » 2010.08.20. 15:49

A 2101 és a 21011 homlokfal különbözik még a lyuggatáson kívül valamiben?
DTD-402

Válasz küldése