40 éves a Zsiguli
- ladasbalazs
- Hozzászólások: 91
- Csatlakozott: 2010.04.15. 11:28
40 éves a Zsiguli
1970 április 19-én legördült az első Zsiguli az olasz kommunista vezetőről elnevezett városban Togliattiban. Az 1966-ban vásárolt olasz lincencia (Fiat-124) egy évvel később megkapta az év autója címet, ezért nagy várakozás övezte az autó megjelenését. Szovjetúnió valószínűleg ezért adott olasz nevet az autóvárosnak - tisztelete jeléül. Maga az autó neve a Volga partján álló hegyről kapta. Kb. 800 helyen módosították az autót az eredetihez képest, hogy megfeleljen a szovjet "út"viszonyoknak. De modermizálták a motort is és olcsobbá tették az előállítását, ezért néhol egyszerűsítették.
Az akkori kornak megfelelően Lenin 100-ik születésnapján gördült le az első autó a VAZ-2101-es típus. Dolog pikantériája, hogy a gyár még nem volt kész teljesen, ezért a karosszériákat még Olaszországban összeheggesztették és minden alkatrész az autóhoz onnét érkezett. Érdekesség még, hogy az így elkészült első 6 autó: 2 kékszínű, 4 piros volt. Ez az akkori oroszországi szovjet zászlói színeinek felet meg.
A tényleges értékesítés 1970. augusztusában kezdődött meg a szovjet piacon. Nyugat-Európába viszont csak 1973-ban érkeztek meg az első akkor még Zsigulik. 1975-ben marketing szempontból Lada-ra nevezték át. Sok országban kimondhatatlan volt a Zsiguli név. Ezen felül sok nyelven (főleg afrikai) gonoszt és szinonímáit jelentette.
1970-től 1983-ig kicsivel több, mint 2 millió 700 ezer 2101 hagyta el a gyárat, de modifikációt még tovább gyárották. Gyártás befejezésére nincs két egyforma adat '82-től '86-ig terjedően mindenfélével lehet találkozni, de legtöbb helyen '83 szerepel. Összesen 40 év alatt közel 25 millió Zsigulit és Ladát gyártottak.
Erre az évfordulóra világon sok helyen megemlékeztek, de legfőképp szülőhazájába. Moszkva- Togliatti túrát rendezett a 2101 klub, de az ország minden területéről jöttek a szülővárosba tulajdonosok. Legidősebb résztvevő egy második világháborús veterán volt.
Szovjetúnióba megjelenése idején új autóskorszak nyitányáról beszéltek, a minőség és megbízhtóság jelképévé vált. Az itteni tulajdonosok 25-30 évig se nyúltak az autóhoz. Érdekesség, hogy az első években nem lehetett eladni az autót a spekuláció miatt. Magas ára ellenére (megjelenésekor 5300 rubelért lehetett hozzájutni, akkori átlagkereset 60-70 rubel volt, kor jó fizetése is 200 rubel körül mozgott állami szférában) néhány év múlva már sorba kellett állni az autóért, amit nem lehetett hitelre vásárolni.
Nagy-Britanniában 1988-ban még 30 ezer Ladát értékesítették, de a 90-es évek elején elvesztette presztizsét a szigetországban és az 1995-ben megszigorított környezetvédelmi törvényeknek már nem felelt meg, ahogy nálunk is erre a sorsra jutott. Utólag elemzők szerint Oroszország ellehetetlenítése állt a dolog hátterében nem pedig öko ok. Híradások zöme megemlékezett erről Oroszországban, egy interneten is elérhető link az eseményről:
http://www.ntv.ru/novosti/191102/
Az akkori kornak megfelelően Lenin 100-ik születésnapján gördült le az első autó a VAZ-2101-es típus. Dolog pikantériája, hogy a gyár még nem volt kész teljesen, ezért a karosszériákat még Olaszországban összeheggesztették és minden alkatrész az autóhoz onnét érkezett. Érdekesség még, hogy az így elkészült első 6 autó: 2 kékszínű, 4 piros volt. Ez az akkori oroszországi szovjet zászlói színeinek felet meg.
A tényleges értékesítés 1970. augusztusában kezdődött meg a szovjet piacon. Nyugat-Európába viszont csak 1973-ban érkeztek meg az első akkor még Zsigulik. 1975-ben marketing szempontból Lada-ra nevezték át. Sok országban kimondhatatlan volt a Zsiguli név. Ezen felül sok nyelven (főleg afrikai) gonoszt és szinonímáit jelentette.
1970-től 1983-ig kicsivel több, mint 2 millió 700 ezer 2101 hagyta el a gyárat, de modifikációt még tovább gyárották. Gyártás befejezésére nincs két egyforma adat '82-től '86-ig terjedően mindenfélével lehet találkozni, de legtöbb helyen '83 szerepel. Összesen 40 év alatt közel 25 millió Zsigulit és Ladát gyártottak.
Erre az évfordulóra világon sok helyen megemlékeztek, de legfőképp szülőhazájába. Moszkva- Togliatti túrát rendezett a 2101 klub, de az ország minden területéről jöttek a szülővárosba tulajdonosok. Legidősebb résztvevő egy második világháborús veterán volt.
Szovjetúnióba megjelenése idején új autóskorszak nyitányáról beszéltek, a minőség és megbízhtóság jelképévé vált. Az itteni tulajdonosok 25-30 évig se nyúltak az autóhoz. Érdekesség, hogy az első években nem lehetett eladni az autót a spekuláció miatt. Magas ára ellenére (megjelenésekor 5300 rubelért lehetett hozzájutni, akkori átlagkereset 60-70 rubel volt, kor jó fizetése is 200 rubel körül mozgott állami szférában) néhány év múlva már sorba kellett állni az autóért, amit nem lehetett hitelre vásárolni.
Nagy-Britanniában 1988-ban még 30 ezer Ladát értékesítették, de a 90-es évek elején elvesztette presztizsét a szigetországban és az 1995-ben megszigorított környezetvédelmi törvényeknek már nem felelt meg, ahogy nálunk is erre a sorsra jutott. Utólag elemzők szerint Oroszország ellehetetlenítése állt a dolog hátterében nem pedig öko ok. Híradások zöme megemlékezett erről Oroszországban, egy interneten is elérhető link az eseményről:
http://www.ntv.ru/novosti/191102/
Re: 40 éves a Zsiguli
Nekem annyira tetszett ez a kis megemlékezés, hogy engedelmeddel feltettem a "Hirek" közé.
Re: 40 éves a Zsiguli
Kis adalék. A város nem pusztán az olaszok iránti tiszteletből nevezték Togliattinak. Palmiro Togliatti, az Olasz Kommunista Párt főtitkára volt haláláig, és ő vetette föl egy 1961-ben, az AZLK-nál tett látogatása után a KGB római rezidensének, hogy a hozzá közelálló Vittorio Valettát, a Fiat akkori elnökét, Olaszország egyik leghatalmasabb emberét talán érdekelné egy licenc szerződés. Valetta, mint a legtöbb északi olasz nagyiparos meggyőződéses antifasiszta volt, és mint ilyennek nem voltak fenntartásai a Szovjetunióval szemben. Persze az árát megkérte, az szovjeteknek 48 millió dollárjába került a licenc, és az olasz kormány 1 milliárd dollár hitelt nyújtott a gyár építéséhez, aminek nagy részét persze a Fiatnak fizették ki, mert az lett a fővállalkozó. A KGB vatikáni ügynökei, magas rangú papok is besegítettek az ügylet tető alá hozásában.
A 84 éves Valetta élete utolsó nagy üzletének nevezte a megállapodást, és nyíltan utalt rá, hogy a Szovjetunió iránti rokonszenve miatt adta ilyen olcsón a licencet.
Érdekes, hogy amikor 1970-ben először mutatták be a nagyközönségnek a Zsigulit a moszkvai autókiállításon, az ablaktörlők nem voltak rajta, akkoriban hiánycikknek számítottak, ezért féltek, hogy ellopják, így inkább leszerelték. Ez az az autó, ami a veteranzsiguli.hu mozaik hátterét adja, a nagyobb képen jól látszik, hogy az ablaktörlőlapátok nincsenek rajta.
A 84 éves Valetta élete utolsó nagy üzletének nevezte a megállapodást, és nyíltan utalt rá, hogy a Szovjetunió iránti rokonszenve miatt adta ilyen olcsón a licencet.
Érdekes, hogy amikor 1970-ben először mutatták be a nagyközönségnek a Zsigulit a moszkvai autókiállításon, az ablaktörlők nem voltak rajta, akkoriban hiánycikknek számítottak, ezért féltek, hogy ellopják, így inkább leszerelték. Ez az az autó, ami a veteranzsiguli.hu mozaik hátterét adja, a nagyobb képen jól látszik, hogy az ablaktörlőlapátok nincsenek rajta.
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80
- ladasbalazs
- Hozzászólások: 91
- Csatlakozott: 2010.04.15. 11:28
Re: 40 éves a Zsiguli
Akit érdekel még a témaba van még egy kis néznivaló.
Komszomolszkaja Pravda tudositása:
http://spb.kp.ru/online/news/646490/
Pervij kanal tv csatorna tudósitása:
http://www.youtube.com/watch?v=K6xR6ST9SfQ
az ukrán márkatársak összejövetele Odesszába:
http://www.youtube.com/watch?v=K0_fqKHV4fY
5-ös csatorna tudósitása:
http://www.newstube.ru/media/kopejke-40-let
Rosszija 24 hircsatorna tudositása Togliatti-ból érdekes régi gyári felvetélekkel:
http://www.vesti.ru/doc.html?id=353983
Egy hosszabb videó a szentpétervári összejövetelről, figyelemreméltó a teljes rendőrségi útzár a felvonulók számára:
http://video.yandex.ru/users/pnd-green-lag/view/5/
A "Za Ruljem" újság (Oroszországban ez felel meg a nálunk Autó motor újságnak) 2000ben az évszázad autójának választotta a 2101es tipust.
Komszomolszkaja Pravda tudositása:
http://spb.kp.ru/online/news/646490/
Pervij kanal tv csatorna tudósitása:
http://www.youtube.com/watch?v=K6xR6ST9SfQ
az ukrán márkatársak összejövetele Odesszába:
http://www.youtube.com/watch?v=K0_fqKHV4fY
5-ös csatorna tudósitása:
http://www.newstube.ru/media/kopejke-40-let
Rosszija 24 hircsatorna tudositása Togliatti-ból érdekes régi gyári felvetélekkel:
http://www.vesti.ru/doc.html?id=353983
Egy hosszabb videó a szentpétervári összejövetelről, figyelemreméltó a teljes rendőrségi útzár a felvonulók számára:
http://video.yandex.ru/users/pnd-green-lag/view/5/
A "Za Ruljem" újság (Oroszországban ez felel meg a nálunk Autó motor újságnak) 2000ben az évszázad autójának választotta a 2101es tipust.
- Csatolmányok
-
- Legidősebb ünneplő Togliatti-ban. Figyelemreméltó a szovjet rendszám az autóján. Valószinüleg első tulajos és rendszerváltás után nem cserélt gazdát. Ilyen esetben maradhat a régi rendszám. Itt nem irtották ki a régi rendszámokat mint nálunk. Kiváncsi lennék mit kezdenének a mi rendőreink, ha ilyen autó lépne be az országba.
- 7e9e3dff7255.jpg (71.93 KiB) Megtekintve 12171 alkalommal
Re: 40 éves a Zsiguli
Ez itt gyár beindítására készített bronz emlékérme.
Majdnem mindent értek rajta, csak azt nem, az ezerötös rendszámában mi az SGA?
Majdnem mindent értek rajta, csak azt nem, az ezerötös rendszámában mi az SGA?
- Csatolmányok
-
- VAZ érme F (Small).jpg (141.74 KiB) Megtekintve 12151 alkalommal
-
- VAZ érme B (Small).jpg (30.86 KiB) Megtekintve 12151 alkalommal
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80
- ladasbalazs
- Hozzászólások: 91
- Csatlakozott: 2010.04.15. 11:28
Re: 40 éves a Zsiguli
Valószinüleg sose fogjuk megtudni, mert el nem tudom képzelni minek a röviditése lehet 

Re: 40 éves a Zsiguli
És azt jól értem, hogy Az 50 éves Szovjetúnióról elnevezett Volgai Autógyárról van szó az előoldalon?ladasbalazs írta:Valószinüleg sose fogjuk megtudni, mert el nem tudom képzelni minek a rövidítése lehet
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80
- ladasbalazs
- Hozzászólások: 91
- Csatlakozott: 2010.04.15. 11:28
Re: 40 éves a Zsiguli
Igen jól érted. A másik oldalt, meg a "gyártás megkezdésének tiszteletére" felirat áll.
Bár, hogy ők az 50 évet hogy számolják azt nem tudom, mert 1922 decemberébe alakult meg, de lehet 1923-tól származtatják.
Bár, hogy ők az 50 évet hogy számolják azt nem tudom, mert 1922 decemberébe alakult meg, de lehet 1923-tól származtatják.
Re: 40 éves a Zsiguli
A másik oldalt értettem, csak kicsit furcsállottam, hogy a VAZ-nak volt még más neve is. Biztos 72-ben kapta a nevet.ladasbalazs írta:Igen jól érted. A másik oldalt, meg a "gyártás megkezdésének tiszteletére" felirat áll.
Bár, hogy ők az 50 évet hogy számolják azt nem tudom, mert 1922 decemberébe alakult meg, de lehet 1923-tól származtatják.
Viszont segíthetnél nekem, hogy ez pontosan mi, a garancia és Paszport szót kivettem, meg az Észt Szovjet Szocialista Köztársaság, és Tallin nevét, meg azt, hogy egy Norma nevű valamire vonatkozik, de akkor sem tudom mi. Az autóm kárpitja alól került elő.
http://lh6.ggpht.com/_4dqY8M4zXrs/S9btX ... titled.jpg
2103 '78; 2101 '78; 2107 '90 Rendőrség; 21061 '85; 2103 '74; 2103 '73; 2106 '76; 2102 '73; 21033 '83; 2103 '75 "Brundza"; 2109 '88; 2107 '82; 21058 '87; 2105 '80
Re: 40 éves a Zsiguli
A biztonsági övre vonatkozik, aminek "Norma" a neve/márkája. Gyerekkorom óta tudom, hogy Norma nevű öv van a LadábanViszont segíthetnél nekem, hogy ez pontosan mi, a garancia és Paszport szót kivettem, meg az Észt Szovjet Szocialista Köztársaság, és Tallin nevét, meg azt, hogy egy Norma nevű valamire vonatkozik, de akkor sem tudom mi. Az autóm kárpitja alól került elő.
http://lh6.ggpht.com/_4dqY8M4zXrs/S9btX ... titled.jpg

Egyébként a Paszport felirat alatt a legelső sor azt jelenti, hogy biztonsági szíj.