Proksa Peter - Veteranzsiguli

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Proksa Peter

Veterán Ladák

Proksa Péter autója

Zsiguli 21051 1200 cm3
Évjárat: 1989.
Futott kilométer: 104000

Karosszéria: Gyári elemek, gyári fényezés
Leírás:
Szóval egy 1989 októberi Nova Jr.-om van, amelyet az NSZK-ból hozta be anno a nagypapám egyik állami gazdaságbéli főnöke saját magának, de a magyar okmányok megszerzése után néhány napon belül, családi okok miatt eladásra került az akkor 1 hónapos autó. Mindössze annyit ment, amíg hazaértek vele N.o.-ból, és néhányszor Tamási városon belül elmentek A-ból B-be. Ekkor a papám már több éve be volt jegyezve egy új Lada Samarára, de kapott egy levelet talán a Merkur-tól, hogy nem tudják időre szállítani a kért autót. Na, az öreg felhörkenve kivette az addig befizetett pénzt, töröltette az előjegyzést, és a főnökétől megvette ezt a járgányt. Így nézve papám volt a 2.tulaj, halála után pedig én örököltem 3. gazdaként. Minden német nyelvű papír megvan hozzá, a vámpapírok is, szervizkönyv is, kezelési utasítás is német nyelvű.
Télen soha nem volt használva, motorja bontatlan, karosszériázva - festve sem volt. 104.000 km van benne jelenleg, 18 éves korában 89.000-nél vettem át. Édesapám autószerelő, más soha nem nyúlt hozzá...
Még egy dolog: Néhány képen két autó látható, a másik az enyémnek a "testvére", azt anno a tamási gimnázium igazgatója hozta be magának. Sokáig meg is volt neki, de néhány éve eladásra került, és a jelenlegi gazdái nem igazán vigyáznak rá, ezért néz ki úgy, ahogy kinéz...
Ha jól tudom, a 2105-től ránézére csak a díszítés különbözteti meg, a fekete háromszög alakú műanyag díszlécek az oldalán, a krómozott emblémák, és a téglalap formájú Samarára emlékeztető visszapillantók. Mivel ez NSZK exportból származik, ezért gyárilag jobban rozsdavédőzték, vastagon van fújva ilyen ragaccsal az alja és a hátsó sárvédők, amire a színt is ráfújták, valamint a küszöbök és az ajtók rozsdásodásra hajlamos üregei is kivannak üregvédőzve. Az első sárvédőkben gyári orosz feliratú műanyag betétek vannak. Nem tudom miért, de a hátsókat kispórolták. Az utastér megegyezik a 2105-tel, csak a műszerfalon van egy kis különbség: ha jól emlékszem a sima 2105-nek a középső süllyesztett visszajelző konzolban 4 visszajelző van (kézifék, szivató stb...), ebben pedig 6 darab, de fejből fel nem sorolom mindet( hátsó ablakfűtés, ködlámpa...). Maga a motor sima 1200-es láncos motor, vákumos gyújtással és karburátorral, 44 kW-os (60 LE), 4-es váltóval. Egy hozzáértő barátom szerint viszont a hátsó híd mintha hosszabb áttételű lenne, mint a sima 1200-esé.
1.-ben 20-25 km/h
2.-ban 50-ig
3.-ban 65-70-ig
4.-ben 90-100-közötti határokat kedveli, így is használom, kényelmes fordulaton, olyan 1/4-gázon. Fogyasztása olyan 8-8,5 liter, lakott területen kívül. Tamásiból Kaposvárra szoktam vele járni, oda vissza 122 km, durván 3500-ból meg szoktam fordulni. A imént említett tartományokon is szép hangot hallat, szépen egyenletesen húz. Próbáltam többféle vezetési stílust vele, de ilyen 20-40-60-as fokozathatároknál, olyan mintha nem is pörögne, holott a régi 1200-eseknek tapasztalatom szerint az volt a kényelmes.

 
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz