Dr. Meleg Norbert - Veteranzsiguli

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Dr. Meleg Norbert

Veteránok

Dr. Meleg Norbert autói

Zsiguli 2101 1200 cm3
Évjárat: 1978.
Futott kilométer: 62000 km
Karosszéria:
Restaurált
Leírás:

Az autót egy közeli faluban, egy néni garázsában találtam, szép pénzt szerettek volna érte kapni, mivel első ránézésre jó állapotban  volt az autó. Sajnos 10 évig, a tulajdonosa halála óta egy aknás garázsban állt, ahová időről időre betört a talajvíz. Ez tönkretette az alját, a küszöbök, az első sárvédők teljesen elrohadtak, tornyok, a doblemezek, a csomagtartó alja inkább csak vas-oxid volt. A fék és az üzemanyag rendszer nem működött, de a motor maga pöccre indult, nem volt soha megbontva. Sajnos a kis hibákat a kasznin a bácsi szerette javítgatni, nem túl szakszerűen. Akihez hordta, az meg át is verte, mert a torony egy része gittből és papírból volt. Nagyon dédelgetett autó volt, a faluban legendás volt, hogy ha esett az eső azért nem lehetett vele menni, ha tűzött a nap azért. Az állapotán túl volt még egyéb probléma is, az autó az elhunyt bácsi nevén volt, ez okból, és adóhátralék miatt ki is tiltva a forgalomból, amiről persze az eladást szorgalmazó rokonok mit sem tudtak. Végül a papírok rendezésért cserébe megkaptam az autót (ami nem volt egyszerű), és Bóna Zoli az utolsó csavarig felújította, az autó 2011 márciusában FIVA minősítést kapott. Sokan próbáltak lebeszélni, egy ilyen már nem is kürtkarikás kormányú 2101 megmentéséről, de a makulátlan piros belső megmentette a bontóból az egyébként nem túl gyakori szereltségű autót, mivel már 21011-es hengerfejjel, de még nem vákuumos gyújtással szerelték, ilyen autókat csak néhány hónapig gyártottak 1978 folyamán. A másik különlegessége az autónak, hogy az adattábla VARIANT feliratú mezőjében egy 2-es van. Hozzáértők szerint ez valamiféle nyugati exportos variánst jelöl, de az nem derült ki, hogy valójában mit is jelent.
A felújításról képek tekeinthetők meg ide kattintva.

Zsiguli 2102 1200 cm3
Évjárat: 1973.05.07.
Alvázszáma: 12331
Futott kilométer: 35000 km
Karosszéria:
eredeti elemek, durva javítások
Leírás:
Az autót Kiss Feri barátom találta Ausztriában, első tulajdonostól vásárolta. Bizonyos  Karl Lercher vásárolta Bécsben, 1973-ban, az ÖAF-GRÄF und STIFT AG-nél. Már több mint 10 éve ki van vonva a forgalomból, de előtte is csak ritkán mentek vele, a vezetett km nyilvántartás szerint 1989-ig mindössze  27 ezer km-t futott ez a Lada RL Universal. Sajnos az elmúlt két évtized egy jelentős részét garázson kívül töltötte, így a festése lemattult, és néhány durva javítást is csináltak rajta. A belseje,  a nap és víz által nem ért részek viszont kifejezetten új autó szerűek, a kadmiumozás még sárga, a belső sértetlen, sajnos a hátsó ülésen tárolták a nyári gumi szettet, ami nyomot hagyott  az ülőlapon. Érdekesség viszont, hogy ez az autó, melyet '73 legelején gyártottak, még 2101-es felnikkel, és eddig nem ismert szovjet diagonál gumikkal jött ki, a most rajta lévő téli gumi és felniszett  egy 1981-ből származó Vredestein radiál készlet kései (nem peremes) 2103-as felnikkel. Természetesen megtalálható rajta az összes korai jegy, érdekesség, hogy főleg 72-es ablakai vannak, a belső tükör  ezüst keretes, a napellenző tükrös, és olyan szövet táskája van, amit eddig még nem láttunk. A hátsó lámpái STARS márkájú olaszok voltak, sajnos a jobb oldalit összetörték, így azt szovjetre  cserélték. Az első fehér indexeket az osztrák forgalmazó cserélte olasz Altissimóra, és ezzel együtt a lámpabetétet is helyzetjelzősre, ami PAL gyártmány.

Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1973.
Futott km:
110000 km
Karosszéria:
Restaurált
Leírás:
1974. áprilisában kezdték meg a 2103-as Ladák exportját a néhai Csehszlovákiába. A minden bizonnyal tehetős, és talán jó kapcsolatokkal is rendelkező brünni családból származó Kucsera bácsi, az elsők között fizetett be egy darabra az új csodából, amiről az NDK-ban járt ismerőseitől már hallott. A gyorsan kapcsolóknak szinte azonnal volt átvehető autó, ám Kucsera néni ragaszkodott a szép sötétzöldhöz, így egy hónapos várakozás után vehették át az autót. Az ekkoriban befizetőknek a várakozási idő már évekre szaladt fel.

Érdekes, hogy az 1974. május 23-án, a pardubicei Mototechnánál átadott autó gyártási éve 1973, alvázszáma 42661, ami alapján valamikor 1973. május-júniusában gyárthatták. Valószínűleg örök titok marad, az autó, hol töltötte a majd egy évet. Mivel Kucsera bácsinak már volt egy Octaviája ezért a jogosítvánnyal nem is rendelkező Kucsera néni nevére íratták az autót, mivel a Cseszlovákiában egy embernek csak egy autója lehetett a szocialista igazságosság jegyében. Sajnos 2011-re Kucsera bácsi betegsége súlyosbodott, már nem tudott az autóval tovább foglalkozni, ezért unokája meghirdette a meglehetősen rossz állapotban lévő, de nagy ritkaságot. Nekem az aukciós oldali hirdetésben hátulról a fehér felirat tűnt fel, ezért rákattintottam, kicsit hitetlenkedve, hogy 73-es lenne az autó, de a közeli képen egyértelmű volt, már le is ütöttem a 18000 koronás vételárat, és némi levelezés után rohantam az autóért, ami a saját lábán jött haza, és a kasztni rossz állapota ellenére meglepően jó motorikus állapotban van, a 200 km-es utat 110-120-szal tettük meg, az autó nagyon rugalmas, azt hiszem az összes általam próbált gyári Zsiguli közül a legjobban menő. Az autó magán viseli a 73-as széria legtöbb jegyét, amik nagyrészt megegyeznek a 74-sel, talán érdemes kiemelni, a kemény hátlapos 3 pántos szerszámost, a vastag rücsis anyagból készült csomagtartó borítást (ez később is előfordult), a nagybabás lökhárítót, és a csomagtartó feliratot, ami nem szimplán a későbbi fekete alapon fehér cirill felirat inverze, hanem krómozott alapon fekete domborított műanyag a Zsiguli felirat. Persze az autón megvan a többi korai jegy, a krómozott beömlők és C oszlopi szellőzők, az apró rácsos homlokfal, a padlópedál, a bal oldalon lévő szívató, a piktogramok nélküli műszerek, a lábpumpás ablakmosó, az ablaktörlő kapcsolója sem a kormányon van. Kissé megütközve vettem észre, hogy a hűtőventilátor elektromos, ami nem illik bele az évjáratba, bár mind a szerelék, mind a kábelezése teljesen gyárnak tűnik, a kábelek a teljes kábelkorbácsban futnak, és az autóhoz adott kezelési utasításban lévő kapcsolási rajzon is szerepel az elektromos ventilátor. Eddig még nem látott mintázatú a fényszóró is, és csehszlovák PAL gyártmány,a  tompítottak viszont későbbi lengyel H! fényszórók, melyeket a Nagypolskikba szereltek 78-tól.
Az autó teljes felújításon esett át, és sikeres FIVA minősítést kapott. A felújítási folyamatról ide kattinva lehet képeket megnézni.


Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1974.
Futott km:
64000 km
Karosszéria:
Teljes restaurálás előtt
Leírás:

Az autót az 1932-ben született ostravai Matusek bácsi vásárolta újonnan a csehszlovák Merkúrtól, a Motokovtól 1974. augusztus 7.-én, ezt azért is tehette, mert Csehszlovákiába és az NDK-ba már 1973 végén megindult az export, míg a magyar vásárlóknak 1975 márciusig kellett várni az első autókra. Tőle a felesége örökölte 1995-ben, majd egy cseh gyűjtőtárs vásárolta meg 2010-ben, én tőle vásároltam egy évre rá. Az autó eredeti rendszáma OVC 26-32, alvázszáma 169412, aminek alapján valószínűleg 1974 májusi vagy júniusi gyártás. Az autó jórészt magán hordozza a korai 1500-ök minden jellemzőjét, az apró rácsos homlokfali beömlőt, a krómozott motorháztető beömlőt, és C oszlopi szellőzőt, a fekete alapon fehér cirill Zsiguli feliratot, a lábpumpás, zacskós ablakmosót, a 2101-es hengerfejet, a nem a  kormányoszlopon lévő ablaktörlő kapcsolót, a "buszpedált", a sima keretű ajtó lámpákat, a füles műszerfali szellőzőt, a finom mintás, puhább tapintású műszerfalborítást, a gyártói jelzés, és piktogramok nélküli műszereket, az utólag beépített biztonsági öveket, közvetlenül a vízpumpa tengelyéről meghajtott hűtő ventilátort, kormánytól balra lévő szívatókart. Az autóról hiányzik az egyik legfeltűnőbb jellemző, a nagy szögletes saválló véges hátsó dob, és az eredeti ritka NDK AKA Elektrik gyártmányú tompított fényszórókat is valamikor cseh PAL-ra cserélték. Az autón több, nem túl szakszerű elemcsere nyomai fedezhetők föl, illetve javítások mindenfelé, állapota átlagos, teljes felújítást igényel, motorja viszont olyan szépen jár, ahogy én még Ladát nem hallottam járni.

Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1975. szeptember
Futott km:
199000 km
Karosszéria:
Teljes restaurálás, átépítés alatt
Leírás:

Statys Brundza 1976-os Acropolis Rallyn használt versenyautójának mása lesz megépítve ebből az autóból.

Zsiguli 2106 1600cm3
Évjárat: 1976. május
Futott km:
83000 km
Karosszéria: Felújítás alatt

Leírás:
Az autót Litvániából vásároltuk, a vásárlás története itt olvasható, és Vukmann Attilával közös gyűjteményünk része.

Az autó legnagyobb különlegessége a 0000315-ös alvázszám, ami azt jelenti, hogy a típus gyártásának első napján készült darabról van szó. A koraiság további jelei, a típustáblán még motortípusként nem 2106 hanem 21031 szerepel (ez volt a 03-as kasztniba szerelt 1600 motor prototípusok kódja), fényszórói még a korai mintázatú csehszlovák PAL gyártmányok, és ugyan már nem padlópedálos (és ezek szerint nem is volt padlópedálos 1600-os), de a vezető oldali szőnyegen a gumibetét még a padlópedálosokkal megegyező kivágott sarkú, noha a szőnyegen már nincs rajta a pedál kivágása, a hengerfej elején ott a korai Ladák kartergáz kivezető csöve, a műszerfal és ajtó párnázás a korai 1500-sökből ismert simább típus, a műszerek piktogramok nélküliek, a motorblokk színe még zöldes, nem kék, és vegyen '75-ös és '76-os üvegekkel van szerelve. Állapota jobb, mint a képek alapján tűnik, talán csak a jobb első sárvédő volt cserélve és ritka bőséggel van adagolva rá az alváz és üregvédelem, ami a kasztni általános állapotára nézve jó jel.

Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1978.
Futott km:
64000 km
Karosszéria: Gyári elemek, eredeti fényezés

Leírás:
Fekete Béla, a vagongyár megbecsült dolgozója volt, még a nagy hatalmú Horváth Ede is ismerte a nevét. 1978-ban egy alkalommal megkérdezte tőle: "Bélám, megjött-e már az autód?" "Vezérigazgató úr, már 5 éve várunk rá, de még mindig nem.". A megye korlátlan ura ezt nem hagyhatta, és intézkedett, Béla soron kívül megkapta az autót, ráadásul olyat, amit minden bizonnyal nem ide szántak, erről tanúskodik az autóba szerelt tirisztoros Elektronyika-M típusú gyújtás. Ilyentájt lett egy kisfiú élete álma egy 1500-ös Lada, ami akkor motorizáció netovábbjának tűnt számára.


31 évre rá a kisfiú felnőtt és a már 75 éves Béla bácsi érdeklődésemre kinyitotta garázs ajtaját, levette a három réteg pokrócot a 64 ezer kilométert futott autóról, bentről, a melegből kihozta az akkumulátort, és rövid indítózás után már vígan duruzsolt a motort. Így került hozzám az autó. A kipufogó hátsó dobját, a gumikat és az első szélvédőt kivéve minden eleme gyári, az ajtókat kivéve talán nincs rajta elem amit ne fényeztek volna apróbb javítások miatt, de telibe fújva azt hiszem egyik sincs, ezzel együtt is, a fényezésen van több apró hiba, kőfelverődések, kopások, de rozsda, köszönhetően a bőven felhordott alváz és üregvédőnek sehol sincs. Az autó mechanikailag teljesen rendben van, és  szokásos olajcserénken, gyújtásállításon és egy új akkumulátoron kívül semmit nem kért, úgy jár mint újkorában. Az autó dokumentációja majdnem teljes, az eredeti kézikönyv, Merkúros szervizkönyv és jótállási jegy is megvan. A szerszámkészlet komplett, a korabeli égőkészlettel együtt. Az extra lista nem túl hosszú, egy Videoton RD 4614-es rádió és egy, a nyugati exportos Ladák felszereltségi listájához tartózó stecklámpáról üzemelő autóporszívó valamint a finn Nordlamex gyártmányú zöld napellenzős szélvédő ki is meríti.


Három évtized után itt a beteljesült gyerekkori álom.

Zsiguli 21033 1300cm3
Évjárat: 1983.
Futott km:
8100 km
Karosszéria: Gyári elemek, eredeti fényezés

Leírás:
1983-ban a Litván SZSZK egy kolhozának elnöke végre megkapta jármű kiutalását. Ő  ugyan évekkel korábban egy ezeröcsire fizetett be, de nagyon már nem válogathatott, így a csak a belső piacra szánt, szinte maradékokból összeépített 21033-ashoz jutott, amiben fölhasználták az utolsó  láncos 1300-as motorokat és az utolsó 2103-as karosszériákat. A modellt rövid ideig és a korabeli 2103-sok fölszereltségével nyugaton is árulták 1977-ben, de a motor nem felelt meg az emissziós normáknak, így  hamar fölhagytak az értékesítéssel. Az autó a 70-es években nálunk megismerthez képest sokat változott ekkora, az ekkori 2106-ok egyszínű ajtókárpitozása és műanyag záróvéges díszlécei  mellett műanyag C oszlopi szellőzőket, kerekített szélű, új piktogramos kapcsolókat és műszereket kapott, a kerékív díszlécek is eltűntek ekkorra, fekete a hamutál fedele, a hátsó  üléseken gyári Norma biztonsági övek szolgálták az utasok védelmét. Az üzemanyag ellátást már 2105-ös karburátor szolgálja. A felniken már a kockákról megismert újabb mintázatú 165-ös  gumik figyelnek. Az 1300-as motor a 1500-ös hűtését és kipufogóját kapta meg. A kolhoz elnök inkább szolgálati Volgáját használta, így az autó 8 év alatt mindössze 8000 km-t futott, amikor is egészsége  súlyosan megromlott, így az autóra többé nem volt szükséges, de azért gondosan állították le, a hengerekbe olajat öntve, felbakolva. Így további 20 év múlva amikor az unoka elővette, hogy eladja az  autó jó állapotban volt. Sajnos a 800 km alatt egy szerencsétlen tolatás a jobb hátulját megtörte, és a javítás nem sikerült igazán profira.
Az autó hűtője a garázsból előkerülve lyukas volt, a termosztát beállva, a feszültség szabályzó elromolva, a vízpumpa tiszta rozsda, és a generátor is működés képtelen volt. Az autó  kulcsai sem voltak meg. A kolhoz elnök fiának ismerőse vállalta magára, hogy az autót rendbe teszi és eladja, vásárolt is hozzá jó szándékkal Oroszországból új alkatrészeket, amikből sajnos több  nem autentikus, de szerencsére eltette az összes régit, és elküldte az autóval együtt, így ami javítható, az vissza fog kerülni az autóra, ami meg ne, abból autentikusat kap az autó.
Az autó szinte új állapotban van, minden alkatrésze feszes, a motorja végtelenül kulturáltan és csendesen jár.

/2013.10.25./

Zsiguli 21061 1500cm3
Évjárat: 1985.
Futott km: 39000 km
Karosszéria: Első sárvédő lettek cserélve, új fényezést kapott
Leírás:

Az autóval Kulcsár Gábornál találkoztam amikor a 2011-es Oldtimer Expós standunkra kerestünk 21061-est kiállítani. A piros belsős autó, amire az első tulaj plusz hónapokat volt kénytelen várni, még szokásos éveken is túl, elsőre megtetszett, és amikor megtudtam, eladó, úgy döntöttem megveszem, bár akkoriban én egy 1600-ost vadásztam. Gábor az autót az első tulajdonostól vette, akik mindössze 39000 km-t tettek bele 25 év alatt, de a nem túl gondos használat itt-ott karcolásokat hagyott és a Ladák általában nem túl időtálló karosszériája sajnos együttesen okozott némi korróziót, ami miatt szükség volt a fényezés és a karosszéria javítására.

Zsiguli 2107 1500cm3
Évjárat: 1990.
Futott km: 42000 km
Karosszéria: Gyári elemek, eredeti fényezés
Leírás:

A magyar rendőrség 1985 és 1995 használt kocka Ladákat, így 2107-eket is. Ez utóbbiak szinte kizárólag a BRFK állományában szerepeltek mint reprezentáló vagy konvojkísérő autók. Ezek közül az autók közül sajnos egy sem maradt meg. (Ahogyan egyébként az 1200-sekből is mindössze egy élte túl az idők viharait, a többi replika). Én akartam magamnak egy kocka Ladát, hogy a teljes családom biztonsági övekbe kapcsolva, de mégis Ladával jöhessen a találkozókra, és amikor hallottam, hogy Patus Zsolti eladná az 1990-es évjáratú autóját, mert egy 1200-est akart magának inkább, (hogy OT rendszámmal ne kelljen a feliratokat le fel rakosgatnia), mindössze 42000 km-t futott, és a rendőrautóvá alakítást ő csinálta, eredeti, korabeli rendőrségi alkatrészekkel, Villtesz sziréna és hangosító rendszerrel, ködlámpákkal, Elekris villogókkal. Én a BRG  FM301-160-as rádiót a GK303 kezelővel és MH_4 kézibeszélővel valamint BRG antennával, valamint a hangosító rendszerhez a BEAG mikrofont tettem hozzá, és a feliratot az 1991 előtti festésnek megfelelően változtattam meg, a rendszám is egy 2107-es rendőrautóé volt. Az autó festése, alkatrésze eredetiek, rohadás sehol nincs rajta köszönhetően a rendkívül bőven alkalmazott üregvédőnek, ami itt-ott kis is folyt a réseken.

VAZ 2109 - Lada Szputnyik 1300
Évjárat: 1988.
Futott km: 56.000 km
Karosszéria:
Megőrzött kijavított állapot
Leírás:
Litvániából származó, korai 2109-es, érdekes korai és belpiacos jellemzőkkel, mint a hiányzó  jobboldali tükör, vagy az érdekes gyújtásmodul. Az autó teljesen gyári állapotú, rozsdamentes, hála a nem spórolós alváz és üreg védelemnek, a beszerelt nem túl esztétikus, de annál hasznosabb dobbetéteknek,  és a szintén korai, csehszlovák gyártmányú fényszórót védő plexinek. Festése is teljesen eredeti, és csak apró karcok vannak rajta, a csomagtartóban megvan a gyári festékkód cetli is, a belső, a kárpitok mintha újak lennének. Motorikusan tökéletes, hosszú állás után is pöccre indul, finoman jár, és teljesen újszerű, feszes az autó, eltekintve a Samarákra jellemző zörgős műanyagoktól, amik azonban újkorukban is ilyenek voltak. Első tulajdonosától vásároltam, az autó állapota alapján teljesen hihető a km. Az autót, akárcsak a 21033-ast litvániai barátom, Igor találta,  és intézte a szállítását, aki a klubban már több autót is szerzett boldog új tulajoknak. Ačiu Igori!

Polski Fiat 126p 650 cm3
Évjárat: 1979.
Futott km:
Karosszéria: Restaurált
Leírás:

A feleségem említette egyszer mikor a Ladákról beszélgettünk, hogy ő, ha veterán autót kellene  választania, akkor talán egy narancs kispolszkit választan, nekik gyerekkorukban ilyen volt, ezzel nőtt föl. Ezek után kezdtem el keresni megfelelő autót, ami évjáratban is passzolna. Egyszer csak előkerült  ez a darab egy hirdetésben, és nem is volt túl messze tőlünk, és a kedvező ár miatt azonnal le is csaptam a króm lökhárítós csöppségre, főleg mivel nem gyakorta kerül elő 1980 előtti  darab. A képeken narancsnak látszott, élőben kiderült, hogy korall színű, de mindenképpen teljes restaurálás vár rá, így a szín nem probléma.

Mivel én nem igazán értek a Polskikhoz, ezért a  klub oszlopos tagja, Obrotka Gyula restaurálta  eredeti állapotra , és készítette fel veterán vizsgára.

Skoda 120LS
Évjárat: 1982.
Futott km: 72.000 km
Karosszéria:
Felújítás előtt
Leírás:
Gyerekkoromban egy ilyen narancs színű 120L volt a családi autónk, azon tanultam meg vezetni is, így  régen keresgéltem, hátha találok egyet, de nem is olyan könnyű a kereklámpások kis kerekű, már műanyag kilincses változatából jóravaló példányra bukkanni. A keresés közben egy szlovák  hirdetési oldalon akadt meg a szemem ezen a példányon, ami a 120-as különlegesebb változata az LS, amit mi csak a 105-sök és 120-sok javítási kézikönyveiben láthattunk, mivel a Merkúr ezeket nem hozta hozzánk,  és nem készültek különösen nagy példányszámban. Az LS-t kívülről a dupla körlámpák, és a hármas hűtő díszléc különbözteti meg az egyéb változatoktól. A motorja  ugyan 1174 ccm-es, mint a sima 120-é, de a magasabb sűrítési viszonynak köszönhetően annak 52 LE-vel szemben 58 LE-s, és olajhűtővel van szerelve. Az ülések is finomabb kárpitozást, és fejtámlát  kaptak, a műszerfalon fordulatszámmérő segíti a vezetőt, hogy az erősebb motor sportos karakterét jobban ki tudja autózni, és az ablaktörlő külön intervallum kapcsolója is helyet kapott a középkonzol  felső részén. Kisipari hatást keltve szerelték be az alapváltozat Skoda jelének helyére. Ez is egy tulajdonosos, családi autó volt, amit szintén viszonylag keveset használtak, a keskeny nyomtávos széria végéről való, a fényezése matt, de eredeti, viszonylag sok apróbb horpadás van rajta, de rozsdát nemigen látni, a kárpitok is épek. Teljes felújítás a sorsa.

BMW 850i / E31
Évjárat: 1991.
Futott km: 62.000 km
Karosszéria:
Gyári állapot
Leírás:

Ahogy a Ladázás, és a Ladák, úgy ez a BMW is gyerekkori álmom volt, persze 17 évesen a prémium  kategória trónjára törő BMW csúcsmodellje elérhetetlennek tűnt, de az Auto, Motor und Sport magazin közepéből kiszedett poszter a falon sokáig kinn volt. A 2000-es évek közepén, amikor az E31-es ára  a legalacsonyabb volt, már majdnem vettem egyet, de végül a család, majd a Ladázás hosszabb időre parkolópályára tette ezt az álmot, és nem is került elő addig, amíg egy Daciát húzva Pécsről Budapestre kedves barátaimmal el nem kezdtünk azon elmélkedni, milyen nyugati veteránt vagy hobbi autót szeretnénk, ha már egyszer a keletiek megvannak. Én bemondtam a 850-est, de sajnálkoztam is, hiszen mostanra már romok  is igen drágák belőlük, egy gyűjteményi állapotú pedig lassan eléri az újkori árát. Míg én Budapestről hazaértem, Gábor barátom a neten böngészett és már otthon várt egy link  egy svéd hirdetéshez. Az autó gyönyörű állapotban, nagyon kevés km-rel várta új gazdáját Stockholmban. A kapcsolatfelvétel után megtudtam, hogy az autót 1991-ben vásárolta az első tulajdonosa,  vásárlóerő paritáson átszámítva 36 millió mai forintnak megfelelő svéd koronáért, alig használta, de akkurátusan eltette az összes számlát, műszaki vizsgát igazoló dokumentumot, és  mivel Svédországban az állam nem támogatja az óratekergetést az adatok titokban tartásával, ezért nyilvánosan is ellenőrizhető a km óra állás, bár erre sok szükség nem volt, az autó szinte  gyári új állapota magáért beszélt. A piros autóhoz kissé meglepő kék bőr belső makulátlansága, a csomagtartó kárpit, a motortér mind gondos gazdáról tanúskodott. Az eladóról kiderült  magyar felmenőkkel rendelkezik, és egy éve vásárolta az autót az első tulajtól, kifejezetten gyűjteményi célra, most pedig valami mást keres, ezért adja el. Némi gondolkodás, alku után megszületett  az üzlet, már csak egy hosszú hétvégés családi kirándulásra volt szükség Stockholmban, ahol az autót személyesen is megtekintettem, és jöhetett a tréler keresés. Az autó egyetlen hibája volt, hogy  időről időre vész módba kapcsolta az automata váltót, amit itthon a márkaszerviz váltóhibaként diagnosztizál, és felújítást javasolt kb 5-600 ezer forintért, annak ellenére, hogy laikus számára  is világos volt, nem lehet mechanikai hiba egy előtűnő, majd újraindításra eltűnő hiba mögött. Végül találtam igazi szakszervizt, ahol ugyan nem volt csillogó szalon, meg BMW hivatalos márka  kereskedés se, de a hibát alapos munkával felderítették, és a hibás szenzorokat kicserélték. Az autó minden eredeti kulcsa, szerszámkészlete, gyári dokumentációja, stecklámpája megvan, az egyetlen nem  gyári részlet a svéd márkakereskedés által az átadásra beszerelt teljesen korhű Blaupunkt kazettás magnó, ami a gyári előkészítéssel és hangszórókkal ma is jobban szól, mint szinte bármi  amit ma árulnak. Az autó felszereltsége mai mércével is felső kategóriás, a HIFi mellet a kétzónás automata klíma, a tempomat, az automata váltó, a fényszóró mosó, a nappali fény, az állóhelyzeti  hűtés-fűtés, a teljes értékű BBS alufelnin lévő pótkerék, centrálzár, tetőablak, részletes szöveges üzenetekkel kommunikáló fedélzeti számítógép emeli a csúcsra  a 300 LE-s, 12 hengeres, 5 literes luxuskupét, ami bukólámpás frontot és a keret és B oszlop nélküli oldalablakokat kapott.
/2015.02.16./

Csepel 125
Évjárat: 1954
Futott km:
Karosszéria: Restaurált
Leírás:

A Csepel 125 a magyarországi személyes mobilizáció egyik alapköve volt az 50-es és 60-es években,  és nagyon sok példány futott még a 80-as években is. A motort Ács Zoltán kapta a 90-es évek elején afféle végkielégítésként korábbi munkaadójától, és hozta működőképes állapotba  újra. Több motoros jótékonysági rendezvényen szerepelt, míg 2014-ben Zolinak az az ötlete támadt, hogy felajánlja a  alapítványnak, hogy jótékonysági árverésen értékesítsék. Ehhez azonban szerette volna ha a motor újra eredeti gyári fényében ragyoghatna, így a Facebookon kezdett el szervezkedni, hogy támogatókat  és segítséget találjon a felújításhoz. Ez szerencsésen össze is jött, többek között Rimóczi Béla,Telegdy Zoltán, Szolár Károly, Pallos Dénes, Major Mónika, Mosi Feher Elisabeth, Cseh Vendel,  Czecze János, Almasi Tamás, Tarjányi István Pál, Magyar Nelli, Banovec Zoltán, Mészi Sanya támogatásával vagy munkájával, és a motort elárverezték 2014 karácsoyna előtt, ahol én lettem az a szerencsés  aki legnagyobb licitett tette rá.
/2015.02.16./

Jawa 634-7
Évjárat: 1981.
Futott km: 20800 km
Karosszéria:
Megőrzött kijavított állapot
Leírás:

Nem készültem motor vételre, főleg mivel jogosítványom sem volt nagymotorra. Vaskóval mentünk  Szlovákiába kombi Ladát nézni, és az eladókról kiderült nagy veterán gyűjtők, sok motorjuk is van. Köztük volt ez a 634-es is, ami azonnal megtetszett, így a következő alkalommal mikor ott jártunk  meg is alkudtam rá. A motor különlegessége, hogy a 634-es típus átmeneti évéből származik, amikor sok jellemző megváltozott a motoron, többek között új típusú tankbetétet, fordulatszámmérős műszeregységet kapott, de ezen a példányon még régi elegánsabb kipufogó található. A motor egy drágább, krómozott sárvédőkkel, bukócsővel szerelt változat. A bukócsövet, a kipufogókat  még cserélni kell olyanra amin nincsenek sérülés nyomok, illetve a feketére festett index szárakat is krómozottra kell még cserélni, azután veterán minősítésre szándékozom vinni, és úgy forgalomba  helyezni.

 
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz